Pages

.:My Dearest friends:.

Thursday, March 18, 2010

Novel: Tirai Tuhanku ep 12


maaf...


sudah lama tidak sambung..


masih tak sempat..


pape pun...


have a good reading...





Lama Lee memandang kertas itu. Gambar yang dilukis oleh Athirah . setahun lalu. Ah,..sudah setahun kini dia di Negara asing itu. Tapi ingatan kepada Ana Husna tidak pernah luntur. Mengapa. Harus hati ini terpaut padanya,?? Sedangkan ramai lagi gadis Cina yang lain. Mengapa Ana Husna? Mengapa harus dia? Sudah lah berbeza agama, bangsa pula, dapatkah masyarakat menerimanya? Apalagi Ana Husna.

Di letakkan gambar itu ke dadanya, apa yang harus aku lakukan demi bersama dengan Ana? Aku yakin ana akan setia menantiku. Tapi..adakah aku begitu yakin? Bisik hatinya sendiri.

Lama dia memandang satu-satunya masjid yang terletak di tengah-tengah Kentucky Australia. masjid yang di ukir begitu indah. Dan hanya di sini lah, tempat umat islam yang belajar, tinggal atau kerja disini untuk bersatu padu dalam menyembah tuhannya.

Perlahan dia melangkah satu persatu meniti anak tangga kaca yang tersergam indah buat umat islam. Sekali jauh langkahnya, semakin kuat dia mendengar sayup-sayup satu suara yang sedang mendendangkan satu lagu yang aneh dan pelik.

Makin di langkah lagi, kini menyentuh karpet di mana ummat islam menyembah tuhan mereka. Dengan hati-hati dia melangkah, supaya tidak mengotorkan masjid itu. Lama-lama, semakin hampir dengan suara yang semakin merdu. Bahasa apakah itu? Dia seperti pernah dengan di kampungnya, ya..mungkin saat umat islam memuja tuhan mereka, atau sedang mengingati tuhan mereka, tetapi..sangat merdu, dan tenang di dengar, ayat-ayatnya juga manis di telinga.

Apabila dia menghampiri, seorang lelaki yang berjambang, dan berserban putih di kepala, maka, berhentilah bacaan itu. Lee tergamam.

“I’ am..sorry…I just…”

“its..Ok..come…follow me…” akhirnya, lelaki itu membawanya, ke jendela luar, kerana orang kafir tidak pantas berada di dalam masjid di mana tempat ummat islam solat.

“can you speak malay?” soal lelaki tua itu. Lee senyum dan mengangguk.

“Iya..saya boleh..”

“Alhamdulillah..jadi….encik..”

“Lee…”

“oh..Encik Lee…boleh saya tahu..tujuan murnia Encik Lee datang ke Masjid ini?” soalnya penuh sopan. Lee senyum lagi.

“maaf..saya tidak berniat nak mengotorkan rumah ibadat ini..Cuma..saya tertarik dengan bacaan tuan..” jawapnya. Lelaki itu senyum, dan perkenalkan dirinya sebagai Imam Zulkarnain Abdul Wahab, berasal dari Indonesia. Dan menetap di Kentucky Australia atas urusan kerja, bersama keluarganya.

“Quran?” soal Lee tidak mengerti.


to be continue...

1 comment:

  1. pelik . .
    kate lee sambung blaja kar oxford . .
    npe bole kat australia plak ?
    pape pon, smbg la cepat2 ye cite nie . .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3