Pages

.:My Dearest friends:.

Thursday, March 4, 2010

story : Mungkin ada hikmahNya


Cerita ni...




tak de kene mengena dengan hidup atau pun mati....




rekaan semata2




untuk pgajaran bersama......



"Nama saya Nurul Izzah..abdul Hadi.." jawap ku. aku ...plaja baru skolah ni. asing..aku rasa asing.


dulu aku sekolah di Terengganu. tapi akibat sakit buah pinggang, aku terpaksa pindah di sekolah yang sangat berhampiran dengan rumahku.



kira2 dalam bulan 3 tahun 2008 aku pindah sini. tapi, bila aku datang sana. ramai yang salah anggap padaku, katanya aku ni dibuang sekolah..atas kerana tiada surat berhenti sekolah



padahal aku belum dapatkannya, kerana ibu bapaku tergesa-gesa membawa ku balik untuk memberikan rawatan,



saat itu. tiada satu manusia pun di sekolah itu mampu menerima aku. aku yang sebenar.



tapi aku try jadi diri aku sendiri. aku tunjukkan perangai aku yang sebenar...tidak teruk. cuma..bising..aktif..dan ramai tidak biasa akan keadaanku



dan aku pulak ...boleh di gelar sebagai 'culture shock'...kenapa?sebab semua disini baik2 warak2..jaga batas pergaulan..



tapi aku,,,dari suasana yang sangat berbeza. oleh itu, mereka tolak aku mentah2..



aku tiada siapa di sana. aku berkawan dengan diri aku saja..haha..kelakarkan...mana2 pun sorang2...



aku di pulaukan...



tapi aku tahu..tujuan aku ke sekolah ada lah untuk...BELAJAR...DAN TERUS BELAJAR..



SATU MASA...



waktu pembelajaran dalam kelas...



aku angkat tangan dan tanya sOalan...haha..semua mata2 memandangku..



cikgu pula mengatakan aku 'kurang ajar' atas aku 'tanya soalan' aku tak tahu mana silap aku. salah aku.



tapi tiada satu manusia pun menegur kesalahanku.



satu mASA....



cikgu datang bgtahu aku....



"awak..janganlah aktif sangat....biasa2 saja...jangan tonjol sangat..tak bagus untuk awak..." katanya.



hatiku pedih..



tak boleh aktif dan menOnjol? dengan hanya bertanya soalan dalam kelas.



apakah aku harus pasif dalam kelas, tidak harus tanya apa2...



malah,,..sewaktu aku buat pembentangan dalam kelas juga masih di perkatakan aku ini 'berlagak nak jadik pengacara.."



Ya Allah...apa salahku?? kenapa harus macam ni?? teruk sangatkah diri aku ni.. tak ada siapa mampu terima aku...



Suatu Hari..



"kak...Izzah.." satu suara panggil. sapa? SHIMA..?aku tak kenal sangat..aku plajar baru..



rupa2 nya Shima dan kwan2nya berminat ingin mengenaliku, katanya suka dengan perangaiku yng selambe..dll..



happy lah jugak..at least aku ada teman kan?? tak de lah aku jadi 'kera sumbang lagi'



kawan2 dalam kelas..semuanya berpura2 berkawan denganku...pura2 semata..



ada seorang juniOr, slalu lapOrkan padaku.ada seorang budak kelas aku sendiri.



hari2 kutuk aku,. umpat aku..macam2 tidak puas hati dnegan aku..macam2...



apa yang aku mampu lakukan??



senyum...senyum setabah yang mungkin....tak ada perkara lain yang mampu aku lakukan...



sebab aku bukan hidup untuk mereka..



Cikgu2



Hari2 mengata pasal ku dalam bilik guru. tak ada yang baik..malah yang buruk.



satu hari..ada seorang cikgu..datang..



memberikan aku keputusan kedudukan aku dalam kelas.dalam peperiksaan pertengahan tahun, aku dapat nombor dua dalam kelas.



serahkan aku kertas itu. kemudian dia cakap..



"jangan fikir semua cikgu tak tahu kenapa awak pindah sekolah ini..." aku tergamam. sebab apa? mereka tahu tak aku sakit sebenarnya?atau hanya sekadar tuduhan yang tak berasas...??



haha...inilah nasibku.



bila balek rumah,



aku pandang sayu..ibu bapa aku sibuk, kadang2 balik malam, aku di tinggalkan sendirian. pada sapa lagi aku mahu mengadu. sendiri..dah lah kawan tak ada..ibu bapa tak ada...adik2 semua sibuk di Asrama masing2



aku rindukan sekolah lama ku. mereka faham.sebab satu asrama. aku dah lama kawan dengan mereka.



tapi aku harus berpijak di bumi nyata..aku di sini..di rumahku..di kuantan..bukan nya lagi di Terengganu kesayanganku,. aku tak mampu. sebab Allah dah letakkan aku kat sini.



Satu Hari..



aku nampak ibuku menangis.



aku dengar..ayahku cakap..



"kalau asyik nak pergi kuala lumpur saja..tak payahhh..baik tak payahhh....abang nak bagi Cikgu Saadah pinjam..." katanya. aku gamam.



cikgu aku?cikgu bahasa inggeris aku??apa kaitan dengan dia?? kenapa dia...??cikgu yang dari dulu tak dapat nak terima kehadiran aku..



ibu ku menangis lagi...



"kenapa abang bagi perempuan lain pinjam kereta?sedangkan isteri abang ni...??saya pergi atas urusan jemaah bang...saya pergi berjihad ..." kata ibuku.



"eleh..berjihad konon..baiklah..mulai hari ini..jangan pergi mana2 duduk rumah ni..siapkan PHD awak...tu je...awak tu cuti 3 tahun......nanti tak siap PHD..kena bayar lagi.." kata ayahku.



aku menakup mulut.



kenapa macam ni? apa masalahnya??



setahu aku..ibuku pergi berjuang atas urusan jemaah, ada mesyuarat penting. kalau tak ibuku tak kan pergi saja2..ibuku juga ada usrah...di University malaya juga ibu ku harus beri ceramah untuk student disana.



Hari2



aku kesekolah, tidak lagi bersemangat macam dulu..aku lebih banyak diam.



aku dah tak aktif.aku tak mampu. lagi2 apabila berdepan dengan cikgu yang bakal hancurkan rumah tangga ibu dan ayahku.



aku lihat..cikgu saadah..guna kereta ayahku dengan senang hati..padahal ibuku dirumah.....??



Suatu hari..di rumah



ada satu panggilan dari telefon ayahku. aku pandang..tiada nama. aku angkat.



"hello??" soalku. diam. tak bunyi. tiba-tiba talian dimatikan. aku mula curiga ..siapa agaknya ini.



HARI2


ibuku tabah layan ayahku. layan ayahku sebagai seorang raja. raja dalam bahtera keluarga kami. betapa sayangnya ibu ku pada nya.



tapi ayahku?? tak faham..tak de perasaan..sanggup..buat ibuku macam ni.. aku sendiri yng terasa. sudah berapa lama tidak berbicara dengan mereka.



rumah ni sepi.kosong. tiada kasih sayang...tiada apa..



hari2 ayahku cuma tinggal duit atas meja makan. untuk belanja.



lain2 aku tak pernah mintak..



aku sudah tak semangat lagi mahu belajar.



DALAM KELAS...


"izzah...kamu ni mengelamun je...nak belajar ke tak nak??" soal cikgu Saadah. aku pandangnya tajam.


nak saja aku menjerit "pERAMPASSS...!!!"


tapi aku diam. aku sabar. aku bukan izzah yang dulu. aku izzah yg lemah dan tak berdaya. tak ada apa2 yang mampu aku lakukan. melainkan melihat saja semua ini berlaku depan mataku. biar saja berlaku..



Suatu Hari..di rumah..jam 12.34 malam.



tit,,tit....



1 message


receive



tanpa ragu2 aku terus buka ayah aku punya mesej. terlopOng aku baca. tak tahu apa yang aku Rasa,



Encik Rizz..call kejap..kalau isteri ncik ada..tak payah lah....


-saadah-



aku rasa mcam nak campak je handfone mahal ayah aku ni. tak tahu..aku tak tahu apa yang harus kau buat.



SuAtu Hari...



"hey..IzZAh..apsal sejak kebelakangan ni....saya nampak awak lain je?" soal satu suara.



kaget aku, budak kelas ku, yang selama ni tak pernah tegur aku langsung. tak pernah. kali pertama. mungkin sebab selama ini aku bisng, jadi mereka lihat aku diam je. msti mereka hairan.



aku just senyum je. tak tahu nak cakap ape.aku pun dah tawar hati ngan diOrang. slalu menyusah kan hidup aku.



kalau dah tak boleh terima aku tu..cukup lah..tak payah nak sesakkan kepala hoTak aku ni dengan masalah lagi...cukuplah satu je ujian aku.



satu hari. aku ke bilik guru. hantar kerja sekolah mathematiiccss..



tiba-tiba cikgu saadah panggil aku. dia tunjuk kertas peperiksaan aku yg lepas.



"ini..ini apa yang awak tulis??Essay awak ni..tak kurang mcam budak2 darjah satu tau tak...dah lah tulisan macam cakar ayam....kalau awak nak belajar..buatlah betul2..kalau taknak..boleh keluar dari sekolah ni...." aku terdiam.



dia cakap kuat.semua cikgu pandang aku. aku tak tahu apa yg aku rasa.



semua cikgu pandang sumbing padaku. aku tunduk. tahan air mata. tapi..tak mungkin akan jatuh air mata tu..sayang..biar aku menangis kerana Allah saja...



"nah..baik buang dalam tong sampah saja.....!!" katanya sambil lemparkan kertas tu padaku. aku senyum. senyum paksa. sambil mata berkaca.



aku keluar dari bilik tu. menangis di tandas semahu2 nya....menangis.



Setelah sekian lama..baru aku tahu apa yang aku hilang...aku hilang..



aku telah hilang tempat mengadu..iaitu Allah..



sepanjang menjalani ujian-Nya..aku lupa pada Nya..kenapa aku tak minta padaNya?? kenapa aku tak minta jalan penyelesaian padaNya?



sejak hari itu. aku habiskan masaku dengan TuhanKu. siang..waktu rehat aku habiskan di Surau berdekatan



aku solat dhuha sendirian. kemudian mengaji sedikit. alangkah tenangnya hatiku...tenang dan damai..Terima kasih Ya Allah...ampunkan aku kerana melupakan Mu dalam hdupku.



hari2 aku habiskan dengan Tuhanku...di rumah aku banyakkan mengaji, baca2 buku agama. study...biarlah tiada manusia di sisi, asalkan Allah terima aku apa adanya.



aku doakan Allah berikan keluargaku kekuatan untuk menerima semua ini, apalagi diriku, sebagai orang tengah yang menjadi mangsa. aku doakan cikgu tu tak lagi ganggu keluargaku..



tidak lagi rebut ayahku. walaupun dia Janda....



Suatu hari yang telah merubah hidupku..



cikgu Barizal memanggilku.



dia tanya.


"awak ada masalah ye..dulu masa dalam kelas awk slalu tanya pasal PSI...kenapa sekrang?walaupun semua cikgu tak terima awak..tapi ingat..cikgu slalu sokong awak..dari belakang..sebab..awak adalah pelajar yg sangat istimewa..awak adalah anak emas sekolah...awak lah yang akan naikkan nama sekolah satu hari nanti......awak banyak kelebihan yang pelajar sekolah ni tak ada...cikgu takut kehilangan awak yang dulu........" katanya.



tak terkata..aku sungguh tak terkata. apa yang aku mampu ucapkan syukur kepada Tuhanku..



sejak hari tu,,.



Entah kenapa semua kawan2 dalam kelas sudah bisa menerima aku, layan aku macam mereka dah biasa layanku.



mereka terima semua diriku seadanya.



ada yang mengaku beruntung dapat kawan seperti ku.



ahak'ss..semua ni tak masuk akal..semudah ini???



mereka mula kerap tanya ku soalan mathematics..sains..mereka berbincang denganku..macam2 kongsi macam2//



akhirnya..seluruh kelas jadi bising.. happy..kini kelas ni dah macam syurga..



dengan pelajar lelaki yang sudah bisa terima ku..



Ya Allah..sungguh bahagia saat ini. tak terkata....akhirnya Allah kurniakan aku teman yang ramai. malah mungkin yang memahami. yang menaikkan semangat untuk aku belajar lagi..



Nama aku mula naik di sekolah ..bilik guru, akhirnya sampai pengetuan pengetua..pOtensi aku dan sebagainya..



aku tidak tahu apa yang Allah cuba berikan. sesungguhnya aku percaya di sebalik hujan ada pelangi keriangan.



dengan kuasa Allah..



ayah aku dah berubah. apabila ibuku menarik diri.



"abang pilih lah dia..ataupun saya...." dan ayahku pilih ibuku. akhirnya semua selesai dan kembali normal..



susah nak percaya..



satu je jalan penyelesaian sebenarnya.TAWAKKAL KEPADA ALLAH, dan HAMPIRI DENGANNYA...



aku buta selama ini. ini lah jalan penyelesaian semua masalah di dunia ini...



oh..Allah...aku bersyukur atas ujianMU...


seandainya KAU berikan kebahagiaan setelah di uji


Maka selalu lah UJI aku....



buat sape2 yg ada masalah keluarga, kawan2 ,cikgu2, belajar..apa2 pun..kita mesti ingat..



kembali lah kepada fitrah kita., kembalilah pada pencipta kita..sebab sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahNya...



dan tak mustahil aku akan di uji lagi dengan pelbagai Ujian



Kuat kan akuu...

2 comments:

  1. patutnya watak cikgu saadah tu tukar dgn nama cikgu bedah...sesuai sikit.

    ReplyDelete
  2. srikandi nisa'-haha...nama 'bedah' mcm tak wujud jer..huhu..syukran

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3