Pages

.:My Dearest friends:.

Tuesday, March 2, 2010

story : korang macam mana??

ketika aku masih terkapai-kapai mencari hidayah Allah,

maka turunlah hidayahNya

kerna Aku memoHon...

Bukan mengharap semata........



Kisah ini, saya paparkaN buat pengaJaran kita semUa,

ambil dari pengalaman hidup,

pengalaman....

suatu yang sangat berhaRGa buat diri,

dan ibarat mutira sekiranya di kongsi..........



Have a good reading.....__>


Kali pertama aku datang sekolah sebaik nie, aduhh...hairan sekali,apsal lah mak n ayah aku hantar sekolah macam sekOlah ustaz2 n ustazah2 nie...meremang bulu roma aku. sekolah menengah agama. sebelum ni, aku sekolah kebangsaan saja. Kerana aku terlalu banyak bikin masalah dalam setiap sekolah yang aku pergi,


akhirnya mak aku buat keputusan untuk hantar aku Ke sekolah aGama..OH..tidak..mak aku sengaja cari pasal.....tengok lah, dalam sebulan dua lagi, penuh la kotak surat rumahku pasal aduan dari sekolah..haha....
Cakap tntang sekolah, sekolah ni takde lah bagus sangat dari segi kelengkapan. macam2 biasa saja..

First daY school....

Entah apa nak cakap, budak laki ngan perempuan asing. bukan asing kelas, tapi asing,.entahlah, maksudnya, langsung tak bercakap sesama sendiri,,
gila nasfi-nafsi.....

ada ke patut...isy2,,nak bincang pun malu2.,.hairan aku..

akhirnya dalam kelas ada jugak la budak baru yg agak 'sekepala' dengan aku..... ok la..walaupun dy pun dari sekOlah agaMe..tapi she is good listener..haha...sayang kau beb..!!

aku tetap aku....!!

walaupun aku tahu ramai budak sekolah ni tak bOleh terima aku..sebab apa?haha..
mult aku memang jahat,

dalam kelas aku bising giler..samPai bUdak laki pandang Tajam kat aku...ada tu..tensiOn sebab

aku bising samPAi keluar dari kelas,..tak tahan..hahaha...


adik2 lain semua dok umpat pasal aku...aku tahu..tapi malas lah amik cara....

Suatu harii.......

memng la lumrah skola agame ni, ade tazkirah, tapi tazkiroh dy..tiap2 petang tu,,....adooii..naik muak aku..asyik sumbat2 saja...macam sutun..ahakss..


anywaY.....sUatu peTang ni...ada bUdak yang di tugaskan untuk kasik tazkirah....

aq dgn baiknya duduk dan dengar......tazkirahnya tentang...


Jiwa lelaki...

aik..apsal tajuk ni hairan sanGat..

so.akhirnya budak tu cerita la..pasal dUlu ada seorang kakak ni..dalam kelas dia bising saNgat, dan ade budak laki kelas dia..mmg sngt benci dan meluat dgr suara dia.....

so..dak laki tu ngadu la kat ustazah..dia tak skeeww budak pmpuan tuh...anyway..ustazah tu pun nasihat....

budak pmpuan tu, nyesal, insaf..tak buat dah..diam terus....takut..dah..

tapi..satu hari...budak laki tu..jumpe lagi ustazah..dy cakap...


"sy rindu lah pulak dengar suara dy ustazah......." alamakss..aisehh men,.,apa dah Jdi...


akhirnya.


dapat di simpulkan dari cerita budak ni.....perempuan ni dah merosakkan iman dan hati lelaki

tu oleh suaranya.


walaupun hanya suara..boleh melemahkan iman lelaki, apa lagi, lelaki yang

baik2..jadi..hancurlah jiwa pemuda yang bersih lagi suci itu.


Aku dengar cerita tu...macam kena kan aku jeee..

budak sekolah ni pakat nak provok aku lah tU..aku tau..depa mmg tak puas hati dEngaN aku.....

suatu petang.....


ada sorg budak kelas aku, Nasihat aku....

dy cakap..


"suaRa kita ni..aurat..jangan sampai suara kita...hancurkan masa depan pemuda islam,,yang menjadi benteng agama kita,..siapa lagi yang kita nak harapKan........??" soalnya. aku terdiam.

walaupun aku tak Faqeh bab ni. tapi aku rasa ade satu kelainan pada percakapannya.


kenapa semua nak pertahankan lelaki? baru aku mengerti maksudnya.tapi...aku belum berubah lagi,..aku tetap buat bising dalam kelasss..bising dan bissing. akhirnya.......

gunung berapi dah meletup.

the first boy classmate aku tegur aku..pasal suara pmpuan aurat.

haha..malu jugak..dan kesal...

Makin lama aku duduk kat skolah ni, bukan makin bosan. malah makin banyak ilmu aku dapat..terutama tentang 'ikhtilat'...ape mende tah..tapi...kami selalu ada Halaqah.dan buat perbincangan sesama kami,...


Tanggapan aku pada budak sekolah agama meleset sama sekali...aku ingat dorng ni..kerek je..bajek baGus...


tapi rupa2 nYe..tak...mereka lakukan sewaJarnya...yang aku tak pernah berfikir dek akal....



patutlah, masa baru aku datang, aku tgk kelas ni lain macam je..nak bincang pun ada adabnya sama2 laki n pmpuan. penuh dengan ETIKA. aku tak salahkan ETIKA yang mereka ikut sebab

ETIKA tu ISLAM yang Gariskan.......wahh..sejak bilerr aku pandai cakap bab2 agaMa nie,,.hihi..

Then...

Lama kelamaan ..dah duduk dalam bi'ah macam ni..aku akur dengan semua ketentuan.aku cakap pada hati aku..

"hati..terima lah apa tarbiyyah yang ada pada seKolah nie...jangan lah...tolak apa2//ikut lah segala peraturan.."

sekali gUs, aku telah mengiktiraf diri ini sebagai hamba yng ingin menuntut ilmu..apa saja..tak kiralah secara formal atau tidak......

Then..
Saat aku ingin berubah...ada2 saja halangan..
adik2 yang 'sekepala' dengan aku mula tak suka perubahan aku.....

walaupun aku nak berubah..

ade je budak2 laki yang pandang aku mcam nak makan aku........

ade lagi kawan2 aku yang mmg pandang aku..macam nak gOREng aku.....
aku sabar....

aku ingat lagi janji aku pada hati aku........

lama2....


BARU aku sedar...kenapa aku ingin berubah??


Bukan sebab kwn2,adik2 atau boys..


tapi sebab...Allah berikan aku taufiq dan hidayah Nya.

aku tak perasan...


sekolah ni, bi'ah..pelajar2...guru2 yg berada di sekolah ini semuanya adalah Murrobbi



aku..secara formal dan tidak..mereka berikan aku coNtoH yang Baik...

dan tak mungkin aku Tolak.......nasihat mereka..mereka berhikmah..tunjuk contoh..dan bukan hanya cakaP semata2..

akhirnya.

aq berjaya duduk dalam kalangan mereka. aku di'respect'..tak lagi di pndang Tajam, apa lagi penguasaan ku dalam bidang akademik makin baik dan menonjOl...

aku akan buktikan...bahwa

bukan akademik saja yang aku cmerlang...akhlak juga aku mahu cemerlang...secemerlang mungkin..

aku tak mungkin berakhlak yng 'bukan2' lagi depAn lelaki..apa lagi muslimin yg baik2 ataw warak2's./..

semuanya aku jaga,..

sebab ..aku sayaNg semua pemuda..pemuda2 yang bakal tegakkan islam..



aku tak nak mereka rosak gara2 diri aku yang jahil ini. biarlah.....biarlah mereka berjuang..dan biarlah aku juga bermujahadah dengan diri sendiri...


kesannya...


bila aku bertemu dengan lelaki aku 'sedikit' malu..dulu tak malu langsung..haha...

bila bertutur aku cuba sesopan dan sebaik mungkin....


ada mungkin rasa aku ni teruk sekrang......!!haha

ketahuilah..dahulu..aku lebih terukkk.. >:)


Well...ini lah diriku yang baru..

diriku yang baru adalah untuk tegakkan islam..bukan hancurkan dan lemahkan islam,...
nih yang aku belajar..mujahadah untuk agama....sampai mati dan aku bertemu Shahid

pada gurls yg kat lUar sana..kalau You guyss bace stOry aku nehh..aku nak korg pikr arr


elok2...jgn sebb prngai korang yg 'bagus' tu...kaum muslimin rosak...

kita sama2 islam beb...perlu ada rasa tanggugjawap...

pakaian korang....akhlak kOrang..tutur kata korang....apalagi..cara korang berGaul ngan
BOys...jaga kk..


buat boys yg baca kisah sebenar idup aku neh..aku pesan..jgn arr cepat sngt cair..slagi leh tahan


iman korang tuh..tahan la seteguh mungkin.......

aku pun tak Yakin sekuat maNa iman kOrang terhadap kaUm kami..

yg penting...gurlsss korng kene buat perubahan k......


cHow...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3