Pages

.:My Dearest friends:.

Friday, October 15, 2010

Story : Bila Aku jatuh cinta??


Assalamualaikum~~
a very good day..hehe~
da lame xupdate blog, 
kali ini sy paparkan lagi story, story rasanya da 
lame tak keluar

ntuk pegetahuan anda yg baru ikuti blog ni,
"story" merupakan pglaman2
yg diceritakan dlm bentuk cerita pendek,
dan ia mempunyai pengajaran2 trtentu,
ia bukan kisah hidup saya.
tapi saya menulisnya merasaskan dari 
pengalaman2 kwn2 sy, or masalah2 yg
pernah mrk ceritakan pada sya..

moge..sume amik pgjaran...
hhee..~maaf kalo bhs dy kasar,,coz org dy pun 
lebih kureng je...:D

have a goood reading~~

------>





BERKENALAN DENGAN CINTA

Dulu, masa aku kecik2 dulu...I mean masa aku form 1 dulu tuh, banyak perkara yang aku belajar, yelah, sejak
Form 1 aku sudah duduk di Asrama. ala, bukan asrama penuh pun, Asrama biasa je

tapi sekolah agama la, Malas la nak sebut sekolah ape :D

dulu masa UPSR aku dapat 5A 3A je, 2B, haiya..aku ni bukan la budak bijak sangat pun. ade la sket2, sebab aku ni memang Rajin Malas tahap dewa sudah, haha~siapa tak kenal dengan aku...

okeh, balik pada crita kan, masa Form 1 tu, agak la comel selekeh kan? yelah baru form1 kot da duduk asrama, basuh baju pun mak aku x aja pakai tangan, kadang-kadang aku perap je lama2 then simpan buang baju tuh..mwahaha, kaya? oh,..tidak2..mak aku just jual nasik lemak je...

bapak aku plak keje ape eak?xingat da...huhu~~bagus punya anak..

to proceed, aku dapat la beberapa orang kawan. eh bukan, masa tu geng2 form 1 semuanya bergabung, haha,, dan agak baik jahat masa tuh  aku, haha....eleh, ade je lagi setan dari aku. ala budak2 dari skolah kebangsaan tau apa,.

tapi aku, skolah rendah agama tau. jangan main-main, Ustaz Ustazah aku ni ..haha~

Okeh, lepas lama kami berkawan. lama2 kami buat hal, lama2 kami buat kes. blackout blacklist la ape mende la, tiba2,,,kawan aku ni cakap..

"weh..ade budak minat kat kau...kau nak x?" dy bisik kat aku. aku pun pelik, aku ni da la otak SUCI lagi, xtau ape2..

"minat...dah tu? aku nak buat ape..biaw dy la.." ayat baekk punyer..haha.... dy pun tepuk dahi

"asal la bengap sangat ko ni...ni bermakna dy mintak couple dengan ko...." katanya. kening aku terangkat.

"ha..couple?ape tuh?" skali lagi lagi dy tepuk dahi.

"aiyoo..ko ni..mmg budak suci betol la....couple tu..maknenye.berkasih tau..macam pakwe makwe..." katanya.

aku tengok siling.

"dah tu..nak aku buat ape?" soalan ku bodoh.

"ape lagi...sudi la jadi aweex dy.." katanya. aku sengih dan mengangguk. boleh gak. ape salahnye try2kan. 

Esokkannye. aku gi la jumpe 'pakwe' aku tuh, pergh..mmg cute budaknye.. pelik, nak gak budak selekeh macam aku, xpaham aku. 

"hye.." dy cakap.

"hai..nak ape?" soalanku, adusshh..da kene siku dengan kawan aku..aduuii...

lepas cakap mende yg aku pun xpaham. kami pun berpisah. geli la aku mende2 cani...

tapi aku nak keep going gak..rupa2nya kawan2 aku smua ade pakwe depa masing2 .....

aku pun perhatikan je la cane depa buat...OOOoOo..main surat2....jiwang....adooii...xpandai aku..lepas tu SMS...bgayut...DATE..haha..mula2 aku ingat date ni tarikh..rupa2nye..dating la..korang kalo xtau mmg bengap macam aku jugak masa kecik2 ...haha..~~

okeh..cukup2...

STUDY CANE??

okeh, kan Form 1 masa tu da stat blaja math dgn sains dalam BI, so aku pun mmg bengap la jugak mende2 cani, tapi alhamdulillah,..study2 aku dapat number 2 dalam kelas.

haha...lawakkan..padahal berbaris EEEEEEEE..Tu maknanye ape??tu maknenye..budak2 skolah tu mmg BENGAP bijak sangat2 kan,ngee~~ aduyai....

ape yg aku E?? banyak gak..MATH...SAINS...ENGLISH...alah..mende2 camtu la aku dapat EEE...e masa tu da kira FAIL da...haha3...

mak aku tgk merah penuh,,aduyai..hanye bisa menepuk dahi jerk..


MAKIN MENGERTI

makin lama aku makin boring dengan budak tu,sket2 nak jmpe aku ape la mende la kan..so kami pun clash..haha..ayat budak2  kami pa wau ta waw sin...pUtus urat la..gadohhh macam mende dalam kelas,

kes cemburu la..mende la..apasal la ramai orang berebut aku ni...lawa sangat ke aku ni??haha..xpaham...

masa FORM 2,aku masih lagi main2 dan akhirnye aku dapat tempat ke 5 dalam kelas, 

haiyyya..mak aku punyer la sedih..apsal aku nyer study leh down macam tu. ntah la kau pun xpahm...kenape?
aku banyak main ke?heee...xpaham aku...

lepas nak F0RM 3, aku makiin faham, aku terima banyak tarbiyyah tentang couple, aduyai..baru aku tahu bertapa bODOH nye aku pegy COUPLE murahan mcam tu, takderk makne langsung hanya macam main PONDOK-PONDOK je....lepas pada tuh..menyesal tak sudah aku....

then, aku memang tumpu sangat2 pada aku punya PMR.  tapi tang tu mmg banyak ujian... Ramai plak yg mintak Couple dengan aku.jawapan aku sama je..

"tunggu lepas PMR.." bodoh tak bodoh gak aku, aku xreti nak tolak orang..sebab nanti da xkawan da...hhaaaiii...xpaham aku ngan diri aku sendiri...apsal la jahat baik sangat

SERIUS DALAM BELAJAR

sampai di PMR, banyak sangat ujian yg aku lalui, yelah,  aku ni bukan budak baik.....semua cikgu duk sisihkan aku...macam2 la cakap kat aku ni..

da la jaat, setan lak tuh...cari masalah dalm skolah je...da bape kali da aku kuar masuk dari bilik HEP..SEMUA ATAS KESALAHAN YG LALU....

WEHH..SKARANG GUA DA INSAF KOT......XRETI2 KE NAK BG STUDENT INSAF?? PEGI DUK UNGKIT2 KISAH LAME BUAT APE..

AKU NAK PMR ,,TENYSEN KOT..BLAH LA NKOO..

fuhh~~maaf ye..lepas geram kejap..hehe~~

okeh2 back to story.....sebenarnye aku ni salah sorang dari BUdak Bijak gak kat skolah .....Bijak ke??haha..boleh la..malas la aku nak bangga2..kira macam harapan skolah...

ada seorang cikgu ni cakap pada aku..

"PEDULIKAN CIKGU2 TU...KAU STUDY UNTUK MASA DEPAN KAU..BUKAN DEPA YG TENTUKAN..." 

wahh terharu dengar kata2 cikgu ni..and percaya tak..cikgu ni satu2 nye cikgu yg sokong aku dari belakang, cikgu len sume duk pakat pulaukan aku

jadi aku slalu tulun cikgu tu..kadang2 tulun dia angkat buku la..amende la..coz aku syg dy je..and aku berhasrat lepas aku berJAYA nanti aku nak HadiaHkan di SUMTHIng yg aku pun xtaU pe aku nak HAdiahkan...~~huhu~~

okeh...masalah datang and pergi macam lalat...kejap ade da halau..ade balek...sengat tul..Tak tahan aku..

okeh2...then study2222222~~~~


PMR AKU..~~

okeh result PMR aku?nak tau jugak ker?gaga....aku berjaya jadi pelajar cemerlang skolah, tapi aku tak nak bangga, sebab aku tak di banggakan. aku hanya di sisihkan ibarat macam aku xharumkan nama skolah..diam je la...tapi

Kawan2 aku dan ADEK2 Junior aku sume appreciate aku..huhu terharU aku..

then aku berhasrat nak kuar dari NERAKA skolah ni, tapi,. xboleh, sbb faktor kawan2,.aku sayang kawan2 aku lebih dari aku sayang diri and perasaan aku..

so, aku biar je prasaan aku terluke dek guru2 and orng len..aku trima..je...kawan 2 aku sokong aku~~

JAHILIYYAH BALEK

adoooii..korang ingat x kisah yg ade budak mintak couple ..lepas tu aku cakap lepas PMR..bodohnye..dy pi ungkit jugak janji tu. padahal aku xjanji pun..ape daaaaa....aku just cakap biase2 je...=P

nak tak nak aku trima la dengan hati yg tertutup,,dia arr yg lebih2 syok sendiri..

exited nye dy dapat aku....xpaham aku~~aku layan acuh x acuh je..xsangka dy amik serius....haha....laki yg bengap dan sengal....senang di perbdohkan...

Study FORM 4

ha,,,nak crita kat korang kan..masa aku form 4..aku pindah skolah len
blaja punye blaja...aaaiiii,.STUDY AKU MEROSOT GILERK.....

math aku G...English G...sains...ekonomi ...aiyoo...semuanye G...nasib bek aku xamik sains streemm..

aku xpaham knp aku fail banyak..mungkin sbb takde exam besar kot..tapi xkan aku.....ade gak exam final year...la ..ape la.exam kecik2 la.. xpaham gak aku...hahaahhaa..

so..aku study Fail..trus Faill..dan FAIL~~~~

DAH TU..SPM KO CANE?

SPM aku???

okeh.masa form4 aku putus ngan budak laki tu....padan muka..ade ke dy mesej aku xbalas..pastu dy cakap//

"ko ingat aku tunggu kayu ke?" mesej dy berbunyi..nak tergelak aku..padan muke..ko mmg pun tunggul kayu sebelOm ni..

aku mmg takderk prasaan pun kat nkO..bleh blahhh la nkO...carik la pmpuan yg xbuat ko macam tunggul kayu tunggul ape ke..hahaaaa,,,

masa SPM aku pindah lagi dari neraka skolah tuh 

kali ni..skolah yg aku masuk sangat berbeza...ntah..AURA DY LEN..

AURA TARBIYYAH..yang aku xpernah HIRUP slama ni

dengan akhlaknye...

pertuturannye

pergaulannya

lain skali,,

cikgu2 yg memahami, cikgu2 yg di tarbiyyah, cikgu yang akrab macam rakan sebaya...cikgu yg ambil berat tentang tarbiyyah kami,..cikgu yg amik berat pendidikan akademik, rohani dan jasmani kami. Masya Allah..xsangka

Mereka menerima aku seadaanya. mereka perbetulkan kesilapan aku.....mereka nak aku jadi diri aku sendiri.. menjadi diri aku yg boleh di terima islam dan masyarakat ISLAM…dah tu…sbelum ni hidup aku macam mana??? Tak islam ke??

Huhu..hanya Allah je bisa menjawapnye…..aku hanya mampu melakukan yg terbaik ntuk masa kini..

Wehh SPM ko cane..dari tadi tanye….

Hak3..sabar la..

Ok2..story punyer story….overall…SPM akU okeh…MantOp…aku dapat lagi anugerah plajar cemerlang spm skolah….:D smuanya atas usaha cikgu2 mentarbiyyah aku..

Nak menjadikan aku..

Bukan saje cemerlang AKADEMIK, tapi CEMERLANG AKHLAK..insyaAllah..


p/s : pada korang yg sampai skrang couple ke ape ke..pikir2 ar balek..cane….ibadah korang ntah ke mana. Lepas tu..study korang . padahal, ramai gila yg  mengharapkan korang punyer kecemerlangan. Lagi2 kalo mak bapak korang susah macam mak bapak aku ni..

Alhamduliilah…Allah bg aku kesedaran/….korang tau…couple la dulu yg buat akhlak aku jadi Xok…AND Couple jugakla buat AKADEMIK aku down…. Sebb tu…Couple ni da xbermakna buat ape..

Ape???suka..??cinta??

NIKAH JE TRUS..xpayah nak gatal2 ulat bulu plak/….bazir masa..kedit, tenaga, suara, masa tido..dan bla..bla…bla..

Xmampu?awal lagi?
Dah tu..pi gatal2 nak bercinta macam org kawen apekebende???

1 lagi..korang xtau couple tu haram??BERlambak2 da artikel pasal pengharaman couple skarang..asal korang wat pekak badak je…tuhan kasik mata xnak bace…~~~ wehh..dulu aku pun couple la..aku tau mende tu camne leh jadi haram…so what?nak insaf????goooo ONNN…ALLAH MASIH BUKAK Jalan slagi korang tak MAMPUS dalam CINTAN korang tuh..

TAK KUAT???tak kuat ape mende nyeee???FOKUS STUDY..kalo masih tringat ke ape ke/////pi majlis2 agama..isi ROHANI korang da lama KEBULURAN tuhhh..

Bg aku orang yg couple ni..tak ubah macam…keldai yg terikat dengan tuan dia..that’s All.. aku samakan ko yg bercouple dengan keldai..nak marah??marah arr…..pedulik hape aku…

Weh…nanti pakwe@makwe korang, akan buat macam mana aku buat…
Orang yg INTELEKTUAL takkan skali2 salah pilih jalan yg bodoh..~~couple adalah satu jalan yg sangat2 bodoh dan paling2 bodoh..dan sebodoh2 pemikiran~~~


Ingat~~~~!!! Aku pun penah couple..aku penah rase..dan aku sendiri cari jaLAN Nak berubah kearah kebaikan….aku xmau mampus dalam keadaan aku lalai dengan tuhan ku…

Aku doa. Moga Allah bukak hati kalian, dan lembutkan hati kalian yg da keras macam batu..batu pun lembut lg agaknye..dan moga kita semua dijauhkan dari fitnah dunia…dan kemaksiatan kepada Allah…-Amin ya Robbal Alamin.

12 comments:

  1. nanti pakwe@makwe korang, akan buat macam mana aku buat…
    Orang yg INTELEKTUAL takkan skali2 salah pilih jalan yg bodoh..~~couple adalah satu jalan yg sangat2 bodoh dan paling2 bodoh..dan sebodoh2 pemikiran~~~

    huhu..nk tergelak bce yg ni..( pdhal sbelum2 tu pon da nk tergelak da...hehe..)

    alhamdulillah..
    semoga isitiQamah..
    ana pon cm nti gak..
    Allah nk jge kita senarnye..^^

    ReplyDelete
  2. to smilesolehah

    jom jadikan kisah hidup sekeliling kita sbgai pengajaran

    alhamdulillah..Allah masih pelihara diri ini sampai skrng

    insyaAllah istiqamah-amin

    ReplyDelete
  3. cam citer ko sendirik je...kah3...i know u..haha..

    ReplyDelete
  4. along

    u know me better kan???ekekeke

    ReplyDelete
  5. jangan ah kasar sgt doe ayat uh.
    anyway,
    all the best !

    ReplyDelete
  6. zairin.takaruddin

    maaf..
    mmg bahasa agak kasar
    cara dakwah tu ada banyak
    ini cara lain...ngee~

    ReplyDelete
  7. haha~ masih Famous lagi pOst ni eak~ xpe2 terUskan meMbaca dan MeNyebarkan yee..Ok?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3