Pages

.:My Dearest friends:.

Wednesday, September 29, 2010

cerpen: Lakaran Hati-part 7


huargh...mengantuknyer la...
ok..skrang is..3:50 AM.

pagi2 buta macam nie....haha..
ada hati nak sambung cerpen...

apa2 pun njoy ya..

oh...komen..penting tu...
kalo tak..malas da sambung lepas ni..percaye laa...

:D


Semasa itu, Raihan adalah pelajar baru , dan dia mula masuk  Sekolah Menengah Agama Rakyat Al-Iman di Perak itu sejak dari tingkatan Empat sahaja. Jadi dia masih baru ketika itu.

Dalam minggu orientasi,  abang dan kakak-kakak alumni yang menjadi urusetia ketika itu,  banyak perkara yang di titik beratkan dalam memasuki sekolah itu.  Antaranya pergaulan lelaki dan perempUan, antara guru  dan pelajar, barang-barang larangan dan sebagainya.

Suatu hari, Raihan, Akasyah dan Imtihan, masing-masing lewat datang ke akademik breafing ketika itu,  sebenarnya mereka terkurung daripada  dorm, ada yang mengkhianati mereka . tapi mereka hanya diamkan diri, akhirnya mereka panjat dinding di dorm sebelah dan akhirnya Berjaya keluar.

Soal masa amat di titik beratkan oleh setiap urusetia-urusetia yang ada. Terutamanya  Fateh, ketua Fasilitator ketika itu.  Paling garang dan paling di takuti oleh plajar-plajar, tidak kira  putra atau putri.

Mereka  melangkah ke dewan dengan menebalkan wajah.

“sudah berapa kali saya katakan, masa itu penting, saya tidak sangka, ada lagi yang lewat datang  ke program pada masa yang telah di tetapkan….” Ujar Fateh. Mereka bertiga diam, sudah lah malu di marahi di depan pelajar tingkatan empat pada ketika itu.

“baiklah..kamu….Imtihan…..” panggilnya kerana ada name tag yg tergantung di lehernya.  Imtihan kaget.

“apa alasan kamu datang lambat……kamu make up kee??” ketika itu kedengaran dewan ketawa kecil, tapi cukup malu di dengar olehnya sendiri.

“sebenarnya kami terkunci dalam dorm...” ujar Imtihan berani. Dia berani kerana benar. Malas lagi dia mahu berdalih. Dia tahu siapa yang melakukannya. Fateh kelihatan kaget.

“maksud kamu?siapa yang kunci?” soal Fateh, mata masing2 sudah mentap mereka ingin tahu jawapan. Dalam hati ingin Imtihan sebut seorang-seorang nama yang terbayang di mindanya. Macam dia tidak kenal, orang yang paling anti sekali dengan pelajar baru .
“diaa…..aa..” belum sempat Imtihan bersuara ada satu suara mencelah.

“saya….saya yang kunci..dan saya yang bersalah….”Ujar  Raihan. Jehan yang duduk di belakang selaku Fasilitator juga  kaget, Raihan????

“kenapa kamu kunci mereka?” soal Fateh. Raihan diam, tiada sebab. Mata Akasyah dan Imtihan sudah menjegil kearahnya. Kenapa Raihan sanggup menipu.

“saya tiada sebab..saya bersedia menerima sebarang hukuman….” Suara Raihan menjadi tegas.   Fateh  tiada lagi soalan untuk di Tanya.

“baiklah…..berlari keliling padang bola,,..sebanyak 50 pusingan..amanah..dari Tuhan yang maha melihat..” ujarnya. Raihan terus berlari menuju ke destinasi dan menjalankan dendanya.

Berderai air mata Akasyah dan Imtihan melihat sahabat baik mereka berlari keliling pada bola yang luas itu dalam keaadan yang panas sangat terik.

Semakin bimbang hati Jehan.

Tepat jam  12 tengahari. Raihan baru Berjaya menghabiskan 20 pusingan, masih ada lagi 50 pusingan. Dari jauh Fateh hanya melihat dengan hati yang pedih/

‘apa ana dah buat pada seorang muslimah..tapi ana harus bersikap adil dengan semua adik-adik ana….’ Bisik hatinya bingung.

“Assalamualaikum..” ada satu suara halus menyapa. Dia  berpaling. Jehan/

“maaf  ustaz…Ana Jehan….kakak Raihan Nur Kasih…” ujar Jehan, dia tunduk malu.

“wa’alaikumusslam..ada  apa ustazah?”

“ana mohon..enta  mansuhkan denda kepada Raihan..cukup lah…” ujar Jehan sebak. 

“maksud enti apa? Nak suruh ana berlaku tidak adil dengan adik-adik ana…? Semalam seorang pelajar lelaki yang cuba ponteng ceramah, ana berikan denda yang samaa….”

“maaf  ustaz….ana kenal dengan Raihan….dia bukan  pelajar seperti itu, dia baik hatinya….dia hanya ingin membela rakan2 nya yang cuba mengunci mereka….sebenarnya Raihan sendiri pun terkunci didlam…” ujar Jehan. Baru tadi dia menyoalkan perkara sebenar kepada Akasyah dan jugak Imtihan.

“Ustazah Jehan…enti sendiri pun belum kenal diri enti siapa..bagaimana enti boleh cakap enti kenal dengan Raihan…walaupun adik enti sendiri??” soal Fateh  penuh berbisa.

Jehan Nur kasih diam dan buntu.

“assalamualaikumm..Fatehhh….budak tu pengsan……” ujar satu suara dari jauh. Kedua2nya kaget
Masing-masing berlari meluru kepadanya.

6 comments:

  1. hmm...hot n spicy...
    typo2 mek...dy da kne dnde 50 pusingan tapi dy da lari 20...knp dy kne lari lagi 50??

    bittaufiq wannajah..

    ReplyDelete
  2. Cerita yg baik.. tp ada gangguan pada bahagian column kiri pada MP4 ni menggangu sedikit semasa membaca. Kene kecikkan saiz MP4 tu.

    ReplyDelete
  3. says ;
    hasanah

    cuba hang baca lek lok..hang nie....tu pun nak kene aja' kaa?

    edayat88 ;

    =P

    a.hariz

    da bekki da..

    ReplyDelete
  4. ha'lar..btul ape hsanah kta 2..da byk kli bce..tp dia srh lri 50 psgn..dia bjye hbskn 20 psgn tp ad 50 psgn lg..plik???

    ReplyDelete
  5. yela2...
    tersilap...=P
    malas nak baiki

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3