Pages

.:My Dearest friends:.

Thursday, September 30, 2010

cerpen: Lakaran Hati-part 8


slamat siang smua....
hehe~~
kali ni ade sambungan lagi..
sebenarnye da malas nak sambung cerpen..
tapi.......

ade sorang kakak ni nak tulun..haha..
jadi idea dy je la banyak
nama akak tu???
di rahsiakan..kan akak kan??
hehe~~

ape2 pun..dont worry darling..
insyaAllah cerpen ni akan di ciapkan..
tunggu la dengan penuh kesabaran yeee...~~


anyway..

enjoy..bebeh
…………………
Tengahari itu,selepas habis kuliyyah  dia  dan ummi berdua keluar  ke tempat Che Ah, yang di cadangkan oleh Aiman, tidak jauh dari Gombak,  ada butik-butik yang berhampiran,
Umi  Raihan hanya memandang Raihan semasa dia sedang memandu.

“muka tegang je..ada masalah?” soal Ummi. Raihan senyum

“tak ade lah ummi…semua nya okeh je…”

“ye ke nie??”

“ye la ummi….”

“jangan stress sangat kamu tU…..kang susah pulak kang,……..”

Dia diam tak berkata.

“kenapa aku rasa seperti tidak sedap hati je nie…….?” Soal dirinya sendiri. Isy..agaknya dia terlalu stress pula. Sudah lah Raihan, kamu jangan banyak sangat  berfikir.  

Sampai sahaja di butik Che Ah.  Pelbagai jenis  rekaan yang tertayang di sekeliling butik tersebut. Mahu rambanglah mata kalau pilih macam ni. Silap-silap, sampai esok pun tak habis pilih ni…

“Kak Chik nak pilih warna ni kan?” Sambil tangan ummi tunjuk ke arah jubah labuh ungu, warna pilihan anaknya sejak kecil lagi.

Dia merenung jubah yang ummi katakan tu, cantik.. desis hatinya.

“Ummi, nak yang ni laa..” Sambil menggayakan jubah hijau yang sudah berada di tangannya dihadapan cermin.
“Ehh, kamu ni biar betul? Warna ungu tu bukan warna kesayangan kamu ke?” Pelik ummi dengan perangai anaknya yang sorang ni. Setahunya, minat anaknya dengan warna ungu tu sehinggakan segala barang-barangnya berwarna ungu.
“Jubah warna hijau ni cantik la ummi..” Dia risau kalau ummi tahu apa yang tersirat dihatinya.
Ummi nya memandangnya hairan. Kelakuan anaknya sejak kebelakangan ini amat berbeza dan  lain dari yang lain sebelum nya.

Dia tertnya-tanya, adakah Raihan Ikhlas menerima Aiman sebagai teman hidupnya.

Akhirnya  kuning air juga di pilih, kerana dia tahu itu warna kegemaran Aiman, Aiman suka mengenakan warna baju  yang berwarna terang-terang dan lembut, selembut jiwanya kini terhadap  Raihan.

Raihan tidak pernah menyangka bahawa Aiman  sanggup berusaha untuk mendapatkannya walauapapun.seingat dia, mereka hanya rapat ketika SEM 1 di CFS dahulu, selepas tahun berikutnya mereka jarang bertemu dan akhirnya mereka bertemu kembali di  satu Ta’alim yang di  buat oleh Ustaz SHaari sendiri.

Aiman kelihatan berbeza  sekali dari yang dahulu.
Dulu,Aiman hanya selalu mengenakan jeans dan t-shirt walaupun seluar Jeanss tidak di benarkan sama  sekali . pakaiannya juga cincai-cincai sahaja. Dan rambutnya  langsung tidak terurus.  Dia sudah biasa dengan  kehidupan begitu,

Namun, pada malam itu, Aiman kelihatan sangat berbeza, dengan mengenakan seluar slack dan berkopiah, dan berbaju melayu, dia ingat lagi.

Aiman lah yang berusaha memasang segala PA system sebelum majlis Ta’alim itu bermula,  semuanya lengkap di pasang, 
Dia hairan, dahulu semasa di CFS, mana-mana Kuliyyah agama ke Talk ke..memang jarang sekali dia bertemu dengan Aiman, sangat jarang, apa dah jadi  pada Aiman agaknya,?
Apa yang membuatkan dia berubah sampai begini sekali.

Dan kejutan seterusnya pula, Aiman juga yang menjadi pengerusi  majlis sebaik sahaja Ustaz Shaari sampai, fasih dia berbahasa English kemudian doa-doa yang di selitkan sebagai pembukaan amat indah di baca.  Aiman kelihatan ,,seorang yang amat berbeza.

Rakan-rakannya juga orang yang berbeza. Dia berkawan dengan orang yang baik- baik . dia juga bertukar jadi peramah, dan dia selalu senyum, alah, senang kata mesra rakyat .  Aiman, you’re totally different.

Tidak cukup dengan itu,  Mariah Qibtiyyah, yang masih lagi menjadi Naqibahnya sehingga kini, telah pun sampaikan berita bahawa Aiman ini  menyuntingnya, sekirannya dia tiada  insan lain yang terbuku di hatinya.

Seawalnya, Raihan berat ingin menerimanya, kerana, masih ada cinta lagi dalam hatinya untuk Fateh. Ya.dia sangat mencintai Fateh, dari dahulu lagi, dia tahu ini salah, mencintai abang iparnya sendiri, tapi itu biarlah dia sendiri sahaja yang tahu,

Sudah lama dia berdoa minta untuk melupakan lelaki yang sudah menjadi milik kakaknya itu, dan setiap hari dia terus berdoa agar kakaknya dan abang Fateh hidup bahagia dan sentiasa di bawah Rahmat-Nya.
Tidak pernah pun bersangka  buruk atau meminta sesuatu yang buruk kepada keluarga kakakanya. Dia terus menerus memohon untuk membuang perasaan yang  hanya akan membuatkan dosa itu.

Alhamdulillah, setelah istikharah, dia menerima Aiman, sebagai teman hidupnya.

…………
Aiman
Calling……

‘eh,kenapa pula nie?” soalnya sendirian.



hafizah chan said : ehem3..malas nye nak sambung...aduyai~~ bg la sokongan sket.... :D
korang ni baca dengan taat je ea.... :D

6 comments:

  1. Sy mcm dpt membaca smbgn story ni..
    Apa akan terjadi pada Aiman?
    Benarkah aiman dan raihan akan bersatu?
    Konflik perasaan sedang bermula...
    nantikan..Jeng3...
    sambung dik, selamat berkarya...

    ReplyDelete
  2. aduyai....
    makcik..sy doakan andai t'pahat d luh mshfuzNya bhawa raihan telah d ciptakan utk m'jadi suri kepada aiman, maka kukuhkanlah kasih mereka seutuh kasih adam dan hawa, limpahkan mereka dgn cinta seagung yusof dan zulaika, panyungilah mereka dgn kebahagiaan sulaiman dan balqis serta berkatilah ikatan mereka itu sperti Kau berkati Muhammad dan khadijah..
    hai, macam wujud je mereka ni.. =)

    ReplyDelete
  3. smbg ler adikku wei..xsbr ni..kui3...pnantian sua2 pnyeksaan..

    ReplyDelete
  4. a.hariz

    nge~~yup nantikan sambungannyer..jeng3

    edayat88

    isy..ni la jadinya terlebih menjiwai watak...haha..aduyai...

    kak asma'

    hehe~~Okeh..Coming..~~~

    ReplyDelete
  5. minn edina

    akak..asal..haha/...prasan la tuh =P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3