Pages

.:My Dearest friends:.

Wednesday, June 8, 2011

Satu mende yang aku LAMPI

Ce teke ape yang aku LAMPI?
LAMPI tu ape? hisy...korang pun LAMPI jugak ker?
LAMPI is short form kepada LAMBAT PIKAP
lambat pikap ni...lambat tangkap /faham/ interpreted ape yg org lain cakap.
sudah2...tu jer pengenalan kepada LAMPI.

ok..sebenarnye ape yg aku LAMPI..
ingat tak status aku yang dulu which is "tekanan jiwa aku kalao camni"
ha..ni sambunganya.
mesti ade antra korang yang kutuk3 kan ? bila baca pOst tuh..
aku da tau da jawapan dy.

smalam, masa drive dari KL-Kuantan
byk yang ummi aku sampaikan...

" Bila satu keputusan di buat, bererti itu keputusan Allah, tak kisah lah...kita lihat keputusan itu dari manusia, tapi hakikatnya dari Allah, dan ITU TIDAK AKAN BERLAKU, sekiranya TANPA IZIN ALLAH"

jadi bila fikir2 balik, betul lah apa yang selama ni aku dengr, satu keputusan itu tidak akan berlaku sekiranya tanpa Izin Allah, masa tu tiba-tiba aku sebak tak tentu pasal, bila fikirkan balik pemikiran aku yang lalu, 

Aku ; kenapa orang rasa macam berat sangat jawatan ni? dari awal smpai skrg..tak boleh...

Ummi ; sebab awal2 lagi kau tak redha , terima, sabar, dan Ikhlas menerima jawatan itu, kau hanye ikut nafsu semata-mata.

Aku ; Tapi umi...masing2 ada kelebihan masing2 ke arah mana.

Ummi ; Allah tahu apa yang kita tidak tahu, sebab Allah tu MAHA BIJAKSANA, Dia susun satu susunan yang kita sukar bongkarkan, bila HambaNya beriman, Maka Dia Uji dulu, nak tahu setakat mana Hamba-Nya stia padaNya.

Aku ; apa jadi if kita tak boleh buat? sampai sudah....?

Ummi ; kalau tak boleh, bermakna sampai stakat itu jer kemampuan kita, lagipun, ALLAH tidak lah sekejam mana suruh hambaNya buat sesuatu yang mereka tak mampu.

mataku sudah berkaca. jadi selama ni aku salah faham dan salah anggap sendiri dengan TUHANku...huhu,,,Malu

Bila dapat jawatan sbg unit sponsor, baru aku tahu kepenting duit dalam sesuatu Organisasi, SETIAP orang pandang, DUIT adalah WAJIB untuk menjalankan sesuatu program. ya WAJIB..

kalau takde duit, macam mana nak tempah tempat, makanan? 

balik kepada program kita..... apa tujuan? kalau tujuan pentarbiyaahan...

cuba kita ungkap, mari kita singkap semua sejarah Nabi kita Yang tercinta. Muhammad. bagaimana baginda memulakan proses pentarbiyyah Usrah dalam diri setiap SAHABAT baginda, 

teringat pulak kisah Ummar Al-khattab.

beliau bertanya kepada sahabat

Ummar ; Make A wish !

Sahabah : I wish Allah will fills this room with money, so I can use to fisabilillah

Ummar ; make A wish !

Sahabah ; I wish Allah will fills this room with gold, so that we can use in fisabilillah.

Ummar ; Make A wish !

Shabat : Amirul mukminin , we dont know what to say.

sahabah ; What ur Wish?

Ummar ; I wish, Allah will fills this room people like Abu Ubaidah, Mua'z bin Jabbal, and so on, so I can send them to fisabillillah.

boley kita simpulkan maksud saidina Ummar Al-khattab , HUMAN RESOURCES IS IMPORTANT THAT FINANCIAL RESOURCES 

kalau kita guna duit banyak mana pun
tapi still tak melahirkan jiwa2 pemimpin
seperti sahabat2 Nabi
tak ke membazir.

duLu ..Nabi Muhammad, hanya buat usrah kecil jer
di rumah Abu Abdillah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam
tapi....hasilnya?
Amirul Mukminin Saidina Umar
Saidina Abu Bakar. 
dan lain2 sahabat Nabi yg di jamin syugra.

masyaAllah sungguh Tarbiyyah Rasulullah. hebat !

ini bermakna program2 tarbiyyah sebelum ini tidak berjaya?
mungkin? sebab saya masih lagi belum jadi seperti Khadija Khuwalid, Aisyah humaira'

jadi...
kongklusi nyer
"Stiap yg berlaku, takkan berlaku tanpa izin Allah"

sebenarnye ade byk lagi aq nak bebel, tp xpe la..next time okeh.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3