Pages

.:My Dearest friends:.

Thursday, August 20, 2015

kisah usrah dan lemak bawah dagu. (double cheng)

hollaa. tudia, skali update rasa macam nak update banyak banyak lagi. ada lagi benda cek nak cerita *gigit pear*

sumpaj xtau nak fikir tajuk apa.

kadang2 lemak bawah dagu ni ibarat macam cancer yang wujud dibawah dagu dan hanya boleh disembuhkan dengan diet dan pemakanan yang baik. gitu. aku tak kata aku gemuk. tapi ada certain2 part yang aku terlebih isi so.berisi lah. nahhh. who cares anyway. but me. ahah!

malas sebenarnya nak cakap pasal ni, sebab takut kena bash. tapi aku nak jugak menyuarakan pendapat aku.

masa aku kat cfs dulu, baru masuk, haa macam2 usrah kau kena tarik. you see, iam from sekolah agama, and of course hafizah menjadi lah jugak target2 jemaah2 di kampus masa tu. lets assume that iam too naive back then. masa tu, join usrah adalah wajib. pada aku betul. saat2 pertukaran environment kadang2 boleh jadi culture shock. dan aku tak nafikan, akak2 usrah aku lah yang banyak pegang aku daripada tersasar jauh. buktinya, bila aku dah masuk gombak, (dah xdipegang usrah) , aku dah berubah sikit, berubah what? sabou. lets the stoghy begin. hahahaha...zzz...

actually, jauh sudut hati mmg bersykur sangat dapat join usrah masa kat CFS dulu, Kami bebudak sekolah agama ni lah yang sesama kami duduk berkumpul dan berbincang soal hati, soal jemaah, yada...yada...But then, i realized something missing between the line. a;ah. something i dont know why. from the previous post, this is why, inilah sebab kenapa aku jadi macam tu. You see, bila aku join usrah, and most of us is from sekolah Agama from every country, i started to feel like, oh kitalah yang terbaik. and kakak usrah always using ayat.

"Bersyukurlah sebab Allah pilih antum semua."

Unconsciously, I felt superior and almighty at the same time because, OMG, God choose me to be here, and the rest God just dont really care. heh, perhaps iam to exaggerate. forgive me. well, someone might say, "ya Allah, they didnt really mean that." . ohoh, i know. i know *hands up* of course lah, who would say yang dia ada niat macam tu bila dia cakap. like i said. unconsciously, ia menusuk kedalam hati ibarat elektrik2 halus (Refer to Hitomi's power in Code;breaker) . riak. I mean, ayat simple. tickle sikit, and effectnya pada hati besau tu.

Somehow, benda ni macam menjawab persoalan aku pada previous post yang kenapa aku jadi skeptikal dan judgemental dengan orang yang tak pakai tudung labuh. i know, some of you might not agree. sebab i just simply put a blame kat usrah and kakak usrah. TAKARA..not simply actually, ive gone through all of these thought before.  

its not like aku blame 100% kepada proses tarbiyyah yang aku jalani. kadang2 aku terfikir, kenapa tuhan letakkan aku dalam suasana tarbiyyah dan luar tarbiyyah. ah. malas sebenarnya nak letakkan tarbiyyah tu pada satu definisi saja. maksud aku. yelah faham faham lah maksud tarbiyyah apa yang aku maksud kan. Bila aku dalam suasana tarbiyyah dan dikelilingi orang baik baik, aku rasa seolah-olah aku akan selamat. *bij plis*. secure, i dont have to worry about jadi teruk, pakai tudung pendek (tudung pendek aku ulang byk kali dah dlm post lepas dan skrg). pakai ketat2, join program2 liberal (Eh).

Sebab aku di lahirkan dalam keluarga yang bertudung labuh, of course aku akan ada pandangan macam tu. (jangan salahkan aku), but then, tu lah tuhan nak ajar. tuhan nak ajar aku straight, direct tanpa guna Usrah, tanpa tamrin, tanpa tarbiyyah talk ke apa2.

Masuk saja gombak. Bam! datang tuhan bagi nak tengok macam mana teori2 usrah yang aku belajar dulu tu, boleh aku pakai ke skrg? boleh ke aku pakai untuk survive dalam degree life. dia senang macam ni lah, brapa ramai je manusia kat dunia ni yang praktiskan teori dia belajar. aku boleh kerat jari lah. tak ramai. "tundukkan pandangan" "jangan text muslimin muslimat after 12" "couple is haram", "kalau ada ujian datang , ingatlah Allah sentiasa bersama," " perjuangan itu walau lelah macam mana pun kena kuat, ada sahabat2 kita disisi.." bernanah telinga ana dengar. sudah lah ana ni ada bad experience dengan kawan. hah.

seingat aku bila aku 1st semester kat Gombak, kawan2 aku dalam jemaah dulu dah tak nampak muka dah, dah tak tegur dah. dah sesama kelompok depa pulak memandangkan aku "tak lepas" sebab aku tak cukup syarat yang depa mahu. Waktu itu aku memang dalam keadaan di uji, even kawan aku sendiri pun tinggalkan aku. i mean, "oh she changed already..." wah...padahal masa tu aku ibarat sedang terapung di lautan, bila2 masa saja aku akan lemas, takdak sapa hulur pelampong. haha. padan muka. masa tu takde dah #tilljannah #sahabatlillahtaala . keep blame on me. oh dulu dia lah yang tegur orang bila makan satu meja. skali dia melekat dengan lelaki sekarang. hahaha. *kesat ayaq mata*

Tuhan bagi cash. nak handle, bayangkan tembok2 cina yang aku bina dulu. skrg ni tengah ada orang ketuk2. baling2 bom suruh runtuh. donno how to say how much heavy for me to bear that kind of situation. at the same time I was really2 drowning and seeking for help. ah, satu ja ayat aku terfikir masa tu.

"tuhan, tolong aku." *bukan lagu iamneeta band*

aku terus pujuk diri aku sendiri, takpa Allah ada, walaupun kawan-kawan takdak. masa tu aku ada sorang ja kawan yang sama-sama hadap benda ni, at least kurang sikit beban dia. Kadang-kadang ada beberapa kali aku akan terfikir dan terlintas. apa sebenarnya tuhan nak tunjukkan kat aku? bodoh dan lembab nya aku dulu. bodoh sebodoh bodohnya manusia. hah! takyah tunggu orang lain cakap aku bodoh. aku memang bodoh. *count the bodo's word*.  Fasa tu dah lepas dah pun. somehow aku mintak kepada tuhan , tuhan memang takkan pernah turn down permintaan kita, depa kata. betul. cuma masa saja belum tiba, dan kadang2 benda yang kita mintak tu turn out to be benda yang kita tak suka last skali. padan muka , meyesal. sebab tu kena doa biar yang terbaik untuk kita. bukan apa yang kita nak. yelah. walaupun memang nak. doalah yang kita nak tu terbaik untuk kita. if tak dapat. they u just understandlah its not meant for us. 

kebergantungan dengan tuhan is not a simply and easy task to do. tulis senang, cakap senang, bila kau lalui tu, kepercayaan kau kat tuhan tu ibarat org letak epal atas kepala kau  then dia cakap dia akan tembak epal instead of kepala kau. kah kah kah.( tell me if there any similar situation macam ni untuk guna as analogy) tipu la kalau cakap tak takut. Sejauh mana sangat hamba tu percaya kat tuan dia. sejauh mana sangat Manusia percaya kat Manusia lain. Sejauh mana sangat lah kau nak percaya diri kau sendiri. But when the time comes, you've got no choice, either stay or walk away from god. if u want to stay then keep believing and straining. If you want to walk away, you will never know what kind of path you will gone through without believing in god . Its not going to bring any better i supposed.  you will just keep denying god is there watching you . Plus, Human itself dah lonely, that's why they said god lies in your heart. if you pure enough to realize lah. If not, then you will go depressed, like I do. I said I want to believe, I said. but then when all these happen, nahh, actually i am in doubt all the time.

Anyway, thanks to that ayat again ( "Bersyukurlah sebab Allah pilih antum semua." ), at least i know god put me to be in that place. whenever i failed. i kept questioning god. why. no answer. Bukan sepatutnya bila aku dah spend masa aku dengan tarbiyah's life (w/o knowing the quality) aku akan jadi kuat? dan boleh tepis apa saja ujian?. heh. bulls**t, even makcik aku, hidup sihat saja. dah umur 50 lebih tetiba disahkan ada cancer, apa kita agak. hidup umpama ombak. dari jauh kau lihat dia lembut bayu dan begitu rata, tiba di kaki pantai dia berpintal-pintal, bertindak seganasnya, menarik pepasir dan merempuh kaki. Manusia kaya diawal usia, akhir mati macam loser seperti Gatsby dalam The Great Gatsby. Caje's said we dont know when the "hikmah" will show up, maybe kita akan dapat terus on the spot. or mybe next 20 years baru kita tahu. (caje's et al. 2015).

Walaubagaimanapun, perkara itu semua dah lama berlalu. Boleh lah nak dikatakan sebagai liku-lekak kehidupan. kalau hidup straight je tak lawa lah graph. kan graph tu lawa kalau dia fluctuated. isnt there? i dont usually guna ayat "hidup ibarat roda". sebab if roda. bukan up and down, you come in a circle, at the end you gonna meet the same spot again. ah. call me literalist. Me, i dont want to meet the old me again, i dont want to meet again the same problem and make the same mistakes again. never. if its happen my life to be that roda, i pray, i pray that someday that roda will rust and masuk kedai besi buruk and then i will reborn to be new metal. (xdak sapa cakap pasai roda kayu or metal kan?) . and this time, i will be more stronger than before. but actually if we talk about roda, roda is actually used to gerakkan something isnt it? yeah, at least roda yang berguna. Jap, kita cakap pasal apa sebenarnya?

Aku tak salahkan sahabat2, kawan2. muslimat2 yang tak ambil tahu hal masalah aku. yelah, masalah aku masalah aku lah? siapa pulak nak settle kan masalah aku kan. masalah kau pun masalah kau lah jugak(kekurangan vocab 'masalah'). But terima kasih banyak2 sebab dulu2 pernah ada masa susah senang kita. terima kasih jugak sebab terima diri yang teruk ini seadanya. Terima kasih kalau pernah ingat mengingatkan. terima kasih sebab saling pesan dan berpesan kepada kebaikan dan kemungkaran. dan minta maaf andai terasa apa apa dan kesalahan tutur bicara aku. Maaf kalau aku bukan Hafizah yang korang kenal dulu. maaf kalau aku Hafizah tak seperti yang korang harapkan dan Maaf kalau aku tak berkelakuan seperti yang korang mahukan.

Recently, aku ada lah beberapa reunion dengan orang2 yang dah lama aku tak jumpa. Mostly cakap. Fizah dah lain. atau Fizah still sama ( for some attitude). but still. yang sama mungkin tak berapa sama. kadang2, terasa macam tetiba2 dah ;tak masuk;. Ah. basically, people changed. senang. sedangkan air milo pun bleh berubah rasa lepas basi. inikan manusia, rotten. bau macam macam. *aduh terasa*

*garu kepala*

post dah tersasar jauh. nnti sambung lagi....krik krik..

Btw, malam tadi beborak dengan cajes. (conv dah di edit)

me : iolss rasa iolss mcm lalang lah, takdak pendirian...

caje : at least u got akar. tak macam dedaun mati.

me : aah. why do u make me feel lagi terok daripada lalang? oklah, i mcm dedaun mati, yang kena tiup angin, pastu kena pijak, hanco pulak tu. pastu...

caje : aah. pastu kena sapu pastu dah kena bako semua, nak camtu?

me : *geleng2* ok then, i lagi worst daripada lalang, and better sikit drpd daun mati.

caje : *geleng2* and.. *facepalm*

1 comment:

  1. hmm..let them be..biar la dorang nak kata apa pun.
    as long as kita buat benda yg betul, yg Allah suka, Allah tak marah.
    kita minta Allah ya Bari yang susun atur kehidupan kita.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3