Pages

.:My Dearest friends:.

Monday, August 24, 2015

Dont wanna go to zusrah


kalau ikut kan post lepas sebenarnya aku nak ceritakan usrah studio, tapi tak berkesampaian sebab aku dah banyak sangat merepek sampai ke lautan berpintal-pintal -..- (gomenasai).

kalau sapa2 nak tau apa definisi studio atau macm mana studio dan apa aktiviti aku buat dalam studio. sila refer SURAT TERBUKA punya post, aku ada cerita sedikit sebanyak dalam nada yang sangat emosi. so, if korang punya mood harini OK. lain kali je la singgah lagi baca.

Sejak aku di tinggalkan masa first year (tanpa join usrah) , aku mula terasa bebas, dan kadang2 aku rasa bengang jugak. Dengan alasan aku "tak lepas" tu, aku terus menjauhkan diri. Ada satu ayat tu berbunyi. "kalau kita tak bizikan diri kita dengan perkara baik, nnti Allah akan bizikan kita dengan perkara yang sia-sia".Masa tu aku fikir. masa zaman cfs dulu pun, zaman sekolah dulu pun, tak semua aku buat benda yang baik-baik, jadi kenapa aku nak rasa insecure pulak sekarang? Aku nak tengok sejauh mana lah sangat perkara tak baik yang Allah izinkan aku buat.

Duduk dalam industrial design course yang macam haram sibuk dia, Banyak benda yang aku sedar, first, aku dah kurang bergaul dengan orang luar, kawan2 luar selain daripada kawan studio aku sendiri, second, bila aku dah kurang bergaul, aku jadi kurang bercakap dengan orang yang aku kurang kenal o baru kenal (which is dulu aku mmg becok, mak jemah), third, aku byk sangat luangkan masa kat studio,kurang tidur, aku jadi emotional unstable. Unstable means, takde lah macam mental illness, dia macam disturbing, aku jadi overly sensitive, kadang2 overly emotional, tetiba jadi temper dgn benda yang tak sepatutnya. yelah, dah la tak join usrah kan? *tangan di dada mata ke rolling2* and next, aku jadi skeptikal dengan lelaki. this thing i just realized recently. because of ktorang punya studio has less gila lelaki, kadang2 we have to work dgn lelaki, which is actually pmpuan lagi better and stronger dari lelaki. myebabkan aku slalu pandang rendah kat lelaki (maaffff bebudak studiosssss, kill me afta tghiss).

But then, these negatives self of mine suddenly turn me out to be someone different. I never trust guys. let me repeat. never. trust. guys. since aku duduk dalam AAD. exaggerate again? gomenasaiii. but that is true. ada lah mybe yang kalau aku jumpa OK tu aku suka lah, doesnt mean aku trust.

The truth is, studio life is better than any usrah that i have joined.  erm tak dak niat nak menjatuhkan sesiapa. takdak niat nak merendahkan sesiapa. ini adalah pengakuan. yeah, it is true that, bila kerja slalu lewat malam, kadang2 subuh terlajak. kadang2 subuh jama' skali dengan Dhuha. but behind that terlajaks prayers , i can feel that myself was struggling back then. Struggle to wake up, struggle to finish kerja earlier supaya dapat tido awal. eventhough masa 24 pun tak cukup untuk di gunakan. The hardest part is, bila tengah buat model tiba2 azan bergema, and our hands covered with putty (some materials used for model making, lekat kat tangan like crazy and only can be clean by tonyoh2 yang kuat, and thinner.) , everytime nak solat we have to use thinner, which is semua orang tau thinner sifat dia menghakis, but then, i saw all my friends is struggling that time cuci2 tangan, sampai merah2, ada yang luka2, jari jadi kembang, jadi kasar. but then, they still do that sebab nak solat.

 Look at our struggling sbb nak finishkan assignment, which consist 6CH, one of the crucial subject to survive. well, lets not compare to other course which actually membaca memorized and understand everything. its a whole different picture.  I just want to prove dan tempis ayat-ayat yang selalu aku kena masa dulu "sibuk-sibuk mana kita pun, jangan lupa kan ibadah. Jangan lupakan perjuangan agama." haha. Masa tu aku selalu berbisik dalam hati, ya Allah. kepada siapa aku nak bagitahu betapa struggle nya kami? no one. tak payah. its okay if depa nak kata, oh budak ni tak join program2 agama,talk2 ilmuan, sbb busy sangat.

*breaks for 4 days*

Aku sebenarnya tak salahkan pandangan2 manusia yang mengatakan berkerja di studio sangat "social", well, i admit it. Tapi nak kata Allah bagi rezeki kat kami, kami kekurangan kaum lelaki, ad studio lain, aku xnak comment. But for me, stiap studio ada ukhwah depa masing2, ada "usrah" depa masing-masing. Kau ingat, duduk dalam studio takde orang saling ingat-mengingatkan ke? The usrah moment bila, setiap jumaat kami kumpul untuk baca yasin dan mathurat. Bila lunch kumpul satu meja makan, kadang2 borak benda random, unconsciously kadang2 bagi peringatan. bukan kadang2, selalu jugak lah. erm. xnak lah cakap sesi umpat mengumpat tewwwwwww. Amik yg baek lewwwww..muehehehhee

The thing that always happen is when, tengah2 buat kerja/projek, tetiba nak stop kejap. pegi kat kawan2 yang lain tengah buat keje. borak2. masa tu lah muhasabah diri berlaku baqhang. pasal pengurusan masa lah. pasal lecturer lah. pasal cgpa lah pasal masa depan lah. benda2 parallel universe pun ada . tengah penat penat tu, otak hang , benda tu jugak lah yang keluar. Kadang-kadang, ada yang jenis bila stress, depa akan keluar berjalan, menikmati alam natural. hah! masa tu lah nampak kebesaran tuhan.

Maka dengan itu, aku nak jugak stand up bahawa, walaupun aku tak pegi usrah (usrah bulatan jemaah cerita pasal jemaah dan isu semasa) aku tetap berusrah (kehidupan, dan berkeluarga) dengan kawan kawan studio aku. Aku tahu, course lain mesti tak dapat rasa sangat bonding macam ni, yelah, kalau setahu aku course lain, habis je kelas terus balik. buat assignment kat bilik masing-masing, study pun kat bilik masing-masing. kalau ada group work ja bkerja sekali, tak campoq lah yang aktive bersociety tu , itu korang akan dapat extra bonding lah sbb kerja sekali.. Kami ni, almost everyday. dah nak 4 tahun kau hari hari pagi petang siang malam tengok muka dia. aku rasa mcm nak muntah dah tengok muka smorang. bila date,, hang out. bercuti, dengan depa depa ni jugak lah. hahhaha. Aku rasa even aku nyanyuk pun (nauzubillah), aku xleh lupakan stiap sorang muka bebudak studio~~~ etoooooo. anoooooooooo

*Breaks for half day*

*hirup kopi AU LAIT*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3