Pages

.:My Dearest friends:.

Monday, September 21, 2015

Yieslumikizakari Ch.13


Harini aku nak nak samakan diri aku cacing. Sebab harini malas. Bloody Monday. Okay whatever sebab harini malas gila nak pergi kerja , badan terasa berat. Kaki terasa lembik kepala rasa macam dalam maze. Pening. Ingat macam nak cuti saja harini, tapi harini ada meeting dengan client , yelah sejak jumpa client haritu, bos asyik suruh aku je yang jumpa. Jadi aku kena cepat2 lah raih kepercayaan bos sampai Berjaya. 

“Cik, kau dah kenapa?” soal angah, letak nasi goreng atas meja. Bau sedap. Tapi aku rasa macam takde selera pulak.  Aku cakap roti, sapu jem strawberry. Aku gigit sikit terus aku letak roti atas pinggan. Taknak makan dah lah.

“Acik? Tak sihat ke?” soal Abah. Oh ye, lupa abah ada kat meja makan sekali.  Aku geleng-geleng.

“malas tahap maksima bah. Taknak keja lah nak pencen.” Ujar aku. Letak kepala atas meja.

“kau pakai tudung terbalik cik.” Angah tegur. Eh. Aku terus angkat kepala, yelah, aku pakai tudung terbalik harini . hm, malasnya nak bukak balik. Dah pin semua.

Sampai saja di ofis, Suzy pandang aku pelik. Aku malas nak layan Suzy, aku duduk, letak kepala atas meja.

“okaytak beb? Pagi pagi dah macam cacing.” Ujar Suzy, dasar tak sayang mulut. Dasar Suzy. 
Expected from her, aku tak jawab. 

Harini bos masuk lambat Zera kata, bos ada appointment kat luar, so aku punya appointment dengan client pukul 2.30 dah delayed daripada pukul 11pagi. Okay, boleh lah nak lelap sekejap. Tapi aku belum siapkan catalog custom yang bos suruh buat.

“Deja…Deja.” Satu suara terngian-ngian di telinga aku, aku dengar sayup sayup saja. Kenapa rasa macam blur blur saja ni? Rasa macam nak muntah pun ada.  Aku gagahkan diri buka mata.

“bos?” aku pelik kenapa bos yang datang kejut aku, bos dah habis appointment ke? Satu lagi. Aku kat mana ni?  Kat tangan aku ada wayar yang di cucuk. Oh. Rasanya macam tahu je aku kat mana.

“Deja. Awak dah sedar? Deja?” bos terus menerus panggil nama aku. Aku rasa macam pusing pusing lagi kepala. Rasa berat gila kepala. Rasa panas mata. Rasa panas hidung.

“Bos? Saya kenapa?” soal aku. Aku tak larat langsung nak angkat kepala. Tak larat even nk angkat tangan. mata pun aku larat bukak sikit je.

“Awak pengsan masa kat ofis tadi, Meon yang angkat awak. Doktor kata awak demam panas. Awak tak sihat kenapa awak datang jugak ofis?” soal bos bertalu talu. Aku pejam mata. Rasa macam tak boleh hadam, dan tak boleh terima lagi ayat banyak banyak keluar dari mulut manusia. Aku tiba tiba jadi penat nak dengar. Rasa numb. Rasa sakit. Aku telah air liur banyak kali sebelum aku nak bercakap dengan bos. Kering.

“nak air.” Tu je ayat aku keluar. Bos terus capai jag lepastu tuang air. Dia bantu aku bangun untuk minum air. Tak kisah dah masa tu bos pegang bahu aku ke apa. Aku pandang muka bos, muka dia muka risau gila . risau macam wife dia yang sakit. Hm. Bos single lagi. Kenapa bos taknak aku jadi wife dia. Haih! Dah demam demam ni rasa terbawak bawak pulak perasaan daripada yang lepas.

“acikkk.” Abah muncul. Bos terus bangun. Salam abah. Bos kenalkan diri, abah macam angguk-angguk tepuk tepuk bahu bos.  Aku tak dengar sangat diaorang cakap apa. Muka abah macam risau sangat. Abah duduk terus usap kepala aku.

“acik, abah dah rasa dah kau macam tak kena pagi tadi.” Abah kata. Aku diam saja. Aku pandang bos dengan abah berulang kali. Tiba tiba mata aku jadi kabur. Aku dah tak Nampak apa apa. Tak dengar apa apa.

Doktor kata aku disyakki dengki, jadi aku di tahan wad selama beberapa hari. Almost setiap hari abah datang, walaupun aku cakap tak payah susah susah , abah still datang bawak macam macam. Sup ayam lah. Sup tu lah bubur lah. Abah tak bagi aku makan makanan hospital. Yelah memang makanan hospital agak teruk lah. Takde rasa. Ni dah hari ketiga, Bos dah tak datang lawat dah. Suzy dengan 
Zera datang jugak sekali. Bosannya duduk hospital. Hari ketiga aku dah start stable dan ok sikit, daripada hari pertama rasa macam nak mati.Tapi, aku tak tahu mati apa rasanya. Tapi mungkin lagi worst daripada tu.  Baru saja aku nak lelapkan mata, Bos masuk. Dia pegang bunga, tapi aku baru saja lepas suntik tadi. Tak tahulah ubat apa tapi aku rasa mengatuk sangat.

“rehat je Deja. Its okay.” Aku dengar suara bos. Bos letak bunga depan aku.  Aku tak respon apa-apa.  Bos duduk sebelah aku.

“Really hope you get well soon, ofis sunyi takde awak.” Bos cakap. Mata aku tutup, tapi aku dengar lagi. Aku dapat rasakan yang bos betul betulkan selimut aku. Dan baiki sikit bantal aku. Nak bagi aku selesa mungkin, tapi masa tu aku dah tak bergerak dah memang aku tak larat nak buka mata or respon apa apa. Tapi minda aku still on.

“Deja, hari awak cakap awak suka kat saya tu. Saya mintak maaf tak dapat nak balas balik perasaan tu. Bukan nya saya tak suka kat awak, tapi. . . . . .” eh, bos cakap apa lepastu, bos cakap something, tapi aku dah tak dengar dah. Aku dah total blank. Semuanya gelap. Sunyi. Kenapa perasaan ni rasa sangat sendiri. Sepi.

“Bos,?” aku Nampak bos berjalan dengan seorang wanita. Aku terus kejar bos, tapi bos makin jauh. 
Bos pandang belakang , dia senyum kat aku. Tiba2 perempuan tu pegang tangan bos.

“bos!!” aku jerit. Aku panggil. Last skali bayangan bos terus hilang daripada mata aku.

“acikk!” suara angah terus menerkam gegendang telinga aku. Aku terkejut, terus terbangun. Aku atas katil dalam bilik aku. Share dengan angah. Angah buat muka pelik.

“kau pahal ni acik? Jerit bos, bos. Gila ke apa?” soal Angah . pelik. AKu lagilah buat muka pelik.

“ngah. Bukan aku kat spital ke?” soal aku. Angah baling bantal. Logic lah angah nak marah sebab masa tu dah pukul 11mlm, angah tengah tengok movie kat laptop dia.

“kau balik dah semalam, tak ingat ke?” soal Angah aku gosok2 kepala. Sapu2 muka. Cuba bangun nak pergi basuh muka. Aku dah discharge daripada hospital? Bila. Tak perasan pun. Lepas balik daripada bilik air. Angah dah duduk mengadap aku. Headphone masih kat telinga dia. Bluetooth punya. Angah kaya takpalah dapat Bluetooth.

“mende?” aku tanya angah, lap lap muka dengan tuala. Ah. Rasa segar sikit. Dah macam lama pulak aku lembik.

“kau ade pape eh dengan bos kau?” soal Angah. Muka menjemah sangat.

“taklah.” Aku baring balik. Sambung tidur lah esok kerja.

“cik, Bos kau baik gila gentleman sangat. Datang lawat kau lah. Byk kali pulak tu dia datang, tu mcm tak biasa je pekerja dengan bos. Ni mesti ada apa apa kan.” Angah terus nak korek. Aku dah takup muka dengan bantal.

“haritu acik confess kat dia. Acik cakap acik suka kat dia.” Aku angkat bantal. Berbantalkan tangan mengiring mengadap katil angah. Tudia, angah ternganga

“kau ingat ni macam anime? Nak confess sesuka hati kau? Tak malu ke woi?” soal angah. Aku dah agak dah respond angah mesti macam ni, sebab tu kadang2 aku malas nak share pape ngan angah. Penat jugak ada kakak macam ni. Dia tu single lagi. Eh, patutlah single lagi.  Tskkk! Taskkk!

“nak malu apa. Dah suka cakap lah. Mana tau ada jodoh ke. Mana tau bos suka kat acik ke…”aku terus membebel. Menjangka. Meneka mengagak. Angah buat muka jengkel.

“ikut kau lah acik, asal kau bahagia. Tapi angah rasa bos kau mcm suka kau. Tak tahu lah kalau ni perasaan angah ke apa…” angah tutur. Amboi, pandai pulak si anak dara tua ni nak meneka nak membaca nasib dan buat ayat2 agensi cari jodoh.

“tapi, acik dah kena turned down dengan dia haritu , masa dia datang lawat acik.” Aku cakap selamba. Tapi aku still tak puas hati, bos kena cakap dengan aku bila aku dalam keadaan normal. Mana aci reject aku masa aku tengah sakit.

“tulah. Angah rasa macam tahu kenapa bos kau reject kau.”

“kenapa?”


“sebab dia Nampak angah. Angah lagi lawa daripada kau”  pap! Aku baling bantal. Sebijik kena muka angah.  Angah gelak berdekah dekah. Dasar punya kakak. Org baru lepas kena reject, boleh pulak dia main mainkan aku. Esok aku nak berhadapan dengan bos sebab nak tahu dan pasti jawapan bos betul betul. 

End of Yieslumikizakari Ch. 12

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3