Pages

.:My Dearest friends:.

Sunday, September 13, 2015

Yieslumikizakari Ch.8

Malam itu aku kenakan blouse biru dan cardigan mustard , aku tak tahulah maksud dia suruh aku pakai lawa-lawa tu kenapa kalau nak ajak pergi jumpa bini baru dia.

masa dalam kereta masing2 diam. Dia beberapa kali menguap di sebelah aku. masih penat agaknya.

"kenapa senyap je ni?" soal dia. aku tunduk.  kalau aku bagitahu dia aku nampak dia kat KLCC apa respond dia agaknya , tapi yang penting aku belum bersedia lagi.

tiba-tiba telefon bimbit dia berbunyi.

"oh. yeke. okay. takpelah . lain kali." kata dia , talian di matikan. aku perhati saja luar tingkap , aku pandang dia dari refleksi luar tingkap. kenapa dia wangi sangat malam ni.

"awak..." aku belum habis cakap dia potong.

"cancel, dia ada hal lain pulak. kita balik rumah lah makan apa yang ada. lagipun saya tak lapar sangat. " ujar dia. cold. dia sangat cold. tak tanya pun pendapat aku ke apa. aku diam saja. dalam fikiran aku sangat bercelaru. bercelaru sampai aku rasa nak meletup.

keluar saja kereta.

"awak, saya nak cakap something dengan awak." kata aku. aku tarik nafas dalam dalam harini mesti aku hamburkan semua. tengah2 garaj kereta depan rumah,gelap, dengan lampu luar tak bukaknya,

"cakap kat daala..."

"takkk! saya nak cakap kat sini" suara aku nyaring. aku tak boleh kawal campur dengan rasa nak menangis.

dia terkejut aku potong ayat dia.

"awak, saya tahu saya ni tak perfek. saya tahu saya slalu sibuk, saya tahu saya slalu suruh awak masak kemas rumah apa semua, saya tahu awak tak sukaa. saya tahu saya bukan isteri yang baikkk..tapiii..." dah, air mata dah keluar, aku sebak, tersedu sedan aku bercakap, aku nak jugak cakap sampai habis. suami aku terkaku kejap.

"kenapa tiba tiba ni.." dia potong. aku angkat tangan buat tanda suruh dia diam. aku nak habiskan cakap dulu.

"awak , boleh tak awak beri saya satu lagi peluang, ? saya janji , saya janji dengan awak, saya takkan bizi sangat saya janji saya manage sebaik mungkin, saya janji lepas ni saya takkan skip masa utuk saya masakkk. saya janji , saya janji akan jadi isteri terbaikkk untuk awak, ...

.. awak kalau awak nak baby sekarang pun takpa. abaikan perancangan keluarga kita tu. saya tak tahu pun awak tak suka semua tu, kenapa awak tak bagi tahuu " sambung aku teresak. suami aku dari tadi lagi terkaku, macam tak faham. ada keluhan di hujung bibir dia.

"tapi saya. saya tak boleh berpisah dengan awak, saya tak sanggup nak bermadu, atau berkongsi awak. awak, saya belum kenal awak lagi, baru saya tahu saya tak kenal pun awak siapa masa dulu, saya tahu kita kahwin sebab pilihan mak ayah saya, tapi saya tak pernah pun ambil tahu kalau awak ada siapa siapa sebelum ni. " ujar aku teresak, belum sempat aku nak sambung lagi, dia dah tarik aku masuk dalam dakapan dia. aku menangis di dada dia. teresak. hingus meleleh aku tak kisah dah habis basah baju dia.

"Deja, shuu. Deja. dengar ni saya nak cakap." Dia bersuara di telinga aku. perlahan. suara memujuk.  bau wangian dia menusuk hidung aku. dia usap beberapa kali kepala aku. bagi aku bertenang. dia bawa aku masuk rumah.  rumah gelap tak bukak lampu, dia biar saja. dia duduk kan aku meja makan kecik kami berdua tu.

dia bangun pergi dapur, ambil air agaknya nak suruh aku bertenang. aku kesat kesat air mata, aku rasa dia pun tengah terkejut dengan ayat ayat aku tiba-tiba. atau dia terkejut aku dah tau yang dia dah orang lain.

tiba tiba dia keluar.

"happy birthday to you....happy birthday to you....happy birthday to my wife, happy birthday to you." dia keluar bawa kek , ada lilin. aku tersedu sedu. terkejut. dia melutut, suruh aku tiup lilin kek.

"sayang, awak lupa ke harini birthday awak?" soal dia. aku takup mulut, tutup mata sebak. rasa macam nak menjerit.

"nanti saya jawab semua apa yang awak cakap kat luar tadi. tiup dulu lilin ni.cepatlah lenguh ni" kata dia.  aku tergelak kecil.

"macam mana nak tiup, nanti keluar hingus" aku jawab. dia gelak. dia letak kek atas meja. on lighter , ada buat macam candlelight dinner pulak. bila masa dia prepare semua ni? dia bangun pergi on lampu oren yang kat dapur tu, walaupun takde lah gelap sangat, tp still lilin lagi cerah daripada lampu kecik tu.

"Awak dah calm down belum?" soal dia.

"bila masa ada makanan ni semua kat sini?" soal aku. kesat muka. Dia senyum, bangun lepastu melutut mcm tu sambil pegang jari aku.

"sayang, saya tak tahu kenapa awak keluarkan ayat ayat kat luar tadi, saya tak tahu apa yang awak fikir, apa yang awak sangka, tapi saya tak fikir pun awak macam tu. saya ada awak seorang aje saya takde perempuan lain. wife baru ke , kahwin kat thailand ke, takde semua tu sayang.." ujar dia perlahan. macam mana dia tahu aku fikir macam tu?

"tapi haritu masa kat KLCC..." aku belum habis cakap dia dah sambung.

"yang awak nampak tu kak Syiera., dia tolong saya pilih barang haritu saya mintak tolong dia." ujar dia. sengih ada kat hujung bibir, geleng berkali kali. Aku ternganga kejap. kak syiera, kakak ipar dia.

"kalau awk nak tahu barang apa, ni." dia kluarkan kotak. dia bukak ada necklace. silver. lawa gilaaaaa. dia bangun, pakaikan necklace kat leher aku.

"buka pin tudung tu" dia arah aku. dengan perasaan yang bercampur baur, aku buka tudung,
 dia pakaikan aku necklace tu. masa tu segala risau, segala perasaan dan syak wasangka aku semua lari hilang lintang pukang aku jadi blank. Kosong. dia peluk aku dari belakang. dup dap. memang nafas dah berterabur masa tu dia tak pernah macam ni. ni kali pertama dia buat macam ni . ohmai.

"masa Kak Syiera cakap dia nampak awak kat KLCC saya terkejut, saya tak tahu apa awak rasa bila awak nampak saya kat situ sbb saya ckp nak fly pergi johor, Masa tu saya fikir mesti awak tengah menangis, awak fikir yang bukan bukan. sebab masa tu saya nak kejar awak, awak lari kat KLCC tu." ujar dia, nada dia bergetar, aku rasa dia pun tengah kawal perasaan dia. aku cuba nak pusing, nak mengadap dia, tapi dia peluk aku kuat, supaya aku tak tengok muka dia, supaya stay kat position tu.

"masa awak cakap awak ambil cuti sebab awk tak sihat tu, saya dah tak keruan, masa tu saya tengah site visit, kat johor, kalau boleh masa tu saya nak balik jugak. awak dah lah tengah sedih sebab saya, lepastu saya tak yakin awak boleh drive dengan baik masa nak balik kuantan. Saya call umi tanya awak macam mana, sebab saya tahu awak taknak cakap dengan saya , umi cakap awak ok, umi cakap awak tanya kalau saya kahwin lain mcm mana. masa tu saya dah tak tahu mcm mana nak cakap..." ujar dia lagi. dia tarik nafas, air mata aku dah start basah balik dah. apahal dia pulak buat ayat macam niii. aaaaa.

"saya tak pernah kisah pasal jadual memasak ke, perancangan keluarga ke, saya dah stuju dengan benda tu. saya mmg nak hidup dgn awak. kita sama sama lead benda tu. saya bukan jenis kalau tak suka saya tak cakap. saya akan bagitahu awak. saya takkan biarkan awak terkapai kapai. awak isteri saya. faham tak?" soal dia lembut. aku angguk-angguk.

"lagi satu, setiap hari saya sibuk jatuh cinta dengan awak, makin hari saya makin cinta awak, macam mana nak selitkan orang lain pulak? hari hari saya penuh dengan awak je. pagi petang siang malam awak je yang ada." ujar dia. Ya Allah tak tahu nak rasa apa ni kali pertama dia jujur macam ni. daripada sedih jadi berdebar-debar sampai sesak nafas.

aku pusing, terus aku peluk dia dari depan. aku tak nampak muka dia mcm mana, yang aku tahu memang dia took lots of courage nak cakap benda benda mcm ni. memang bukan dia sangat cakap benda benda mcm ni.

"awk saya mintak maaf sangka awak yang bukan bukan. " tu je mampu aku jawab.

"kan saya dah kata, saya lagi suka terima kasih dari minta maaf."

"terima kasih awk. terima kasihhhh sebab terima saya seadaanya."

Malam tu memang one of the million night. tak sangka dalam keadaan sedih mcm tu terus auto bertukar jadi malam yang memang bahagia yang tak hengat. tuhan nak bagi aku rasa benda benda mcm ni supaya aku belajar banyak benda pasal kehidupan rumah tangga. kasih sayang tu datang daripada Dia. apa2 hal pun mintak kat Dia.


------------------

Tudia, mimpi indah. indah sangat. panjang pulak tu. aku jalan masuk ofis sambil menggeliat .pergi cafe lah, coffee satu.  aku nampak bos tengah beratur beli coffee.

"white coffee satu." ujar dia, tiba2 aku datang

"dua kak, dia bayar." aku muncul tiba2 bos memang terkejut gila muka dia. nak tergelak pun ada aku tengok.

"hisy. dengan salam tak bagi. tak habis2 nak pau bos sendiri." kata dia. aku sengih.

"Bos, harini gaji masuk. belanja lah." kata aku. gembira bukan kepalang harini. Semoga harini semuanya berjalan dengan baik. berjalan dengan lancar. aku berdoa!

"pagi pagi dah nak kena tengok muka awak lagi. belanja lagi." bos keluh, white coffee sampai, aku ambil satu aku punya. duduk kat meja kosong, bos tercegat. aku lambai2,

"siapa kata saya nak minum dgn awak." ujar bos. tapi bos duduk jugak.

"saya tahu, bos tak breakfast dengan pekerja2 ni, jaga standard la  konon." kata aku. hirup white coffee.  Bos diam buat tak layan.

"Bos, bos dah ada girlfriend? bila bos nak kahwin? jangan terasa saja tanya tau." Kataku selamba. harini mood aku baik pula nak berborak borak dengan bos. abaikan lah perangai bos yang meluat tuh masa kat ofis. Bos macam pandang aku semacam.

"kenapa? kalau single awk nak jadi girlfriend saya ke?" soal dia. peh. sentap terkejut.

"eh, bos ni. orang tanya saja. kalau dah ada nnti girlfriend bos marah2 pulak kita lepak macam ni. almaklumlah. bos ni org bkerjaya." panjang pulak aku bebel.  bos diam lagi , tak banyak cakap rupanya. aku ni taknaklah awkwardkan situasi kan.

"eh, ni first time saya tengok bos lipat lengan kemeja pagi2, maksud saya selain bos main basket lah.wah. berurat tangan. berurattt..." aku tiba tiba teruja dengan semua benda. ya Allah apa kena dengan aku pagi ni.

tiba tiba, bos tarik lengan baju baju kurung yang aku pakai. sebab aku letak tangan atas meja.

"saya tak sentuh awk. saya sentuh baju ni je." ujar bos, ehh,  why why. terdiam skejap aku.

"takde org marah pun, saya single lagi. saya boleh consider kalau awak nak offer diri awak." ujar dia perlahan, nada bergurau mungkin tapi aku boleh dengar suara diaaa kat telinga aku. whattt. whattt! jap2. wait. lepas satu satu aku belum hadam dengan semua ni. bos bangun dah siap minum.

"bos." aku panggil. bos berhenti berjalan. tak pandang aku. aku berlari2 anak pergi depan dia. mengadap.

"kalau macam tu jom. kita try seminggu."  kata aku. wait. apa ohmai god. apa telah aku lakukan. apaaaa kenapa aku cakap macam tu  aku dah gila ke apaaa. Bos macam tergamam sekejap.

"lepas seminggu?" soal bos. bos tutup mulut, tak tahu pasal apa. aku kutuk diri aku sendiri, mandai je.

"tengoklah nantiiiii..." aku jerit dari jauh. aku dah blah dari depan mata dia. malu tak terkata. what de hek perempuan make a move dulu.

so sekarang ni aku dah official jadi girlfriend Bos ke macam mana? bos tak cakap stuju pun. daripada Girlfriend baik wife. hm, tapi mimpilah bos nak kahwin dengan pekerja macam aku ni.  tapi kadang2 aku terkeliru dengan mimpi aku , dengan realiti sebenar yang aku lalui. hmmmm. God please!

End of Yieslumikizakari Ch.8







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3