Pages

.:My Dearest friends:.

Friday, September 25, 2015

Yieslumikizakari Special.2

Hai, nama aku Mawar. aku tahu nama aku classic, dan aku pun memang dari kampung. Sejak abah mak meninggal, abah datang KL, dan kahwin dengan mak baru aku. Turn out to be yang aku pindah sekolah sekali. aku seorang saja. 

Hari pertama sekolah memang bukan senang, aku pelajar baru yang agak ketinggalan, Walaupun mak tiri aku dah tolong macam macam termasuk belikan baju dan buku2 teks dengan segera, aku masih lagi tak dapat tangkap. mereka belajar laju sangat kat sini. 

Aku tak berjaya dapat seorang pun kawan. mungkin sebab slang aku yang masih belum masuk dan belum fasih berbahasa KL. aku jadi susah nak mulakan perbicaraan. Hari hari aku luangkan waktu rehat dibawah pokok di belakang sekolah. takde orang kat sini, at least aku boleh lari sikit dalam suasana kekok bersendirian. actually dari sekolah lama pun aku tak ramai sangat kawan. aku hanya kawan dengan Malik dan Pipa je sebab depa childhood friends aku.  

"Wey, tu bukan budak kampung tu ke?" tiba-tiba satu suara berbunyi. oh, alamak, geng Pika, bebudak class aku yang agak terkenal sebab kekasaran dorang. 

"wey. budak kampung. apa tu nama kau? bunga? mawar?" mereka terus ketawa kan nama aku. mereka menghampiri aku kemudian mula bermain main dengan rambut aku. sudah. apalah nasib aku harini, dah la kat belakang ni takde orang , macam mana aku nak mintak tolong?

"oi oi. nak buat bising pergi jauh sikit boleh tak?" tiba tiba suara lelaki berbunyi. buk!! dia terjun dari bawah pokok aku selalu duduk. sejak bila dia kat atas sana? 

"eh Akif. apa awak buat kat sini? sory sory kitorg bising.." Pika bersuara. Pika pandang aku.

"jom. ikut ktorg." Ujar Pika tarik bahu aku.

"oi. sapa kata boleh bawak dia? dia tinggal sini. korang blah. buat sakit mata aku je." lelaki yang bernama Akif tu kata begitu. beraninya dia. aku tak penah pulak kenal dia siapa. aku tak tahu lah kalau aku tak perasan dia dalam kelas selama ni. 

Pika dan kawan2 dia berbisik2 kemudian melangkah pergi. tinggal aku dan Akif. aku terkaku kejap. Akif terus panjat pokok tu balik.

"er. awak.. Akif." aku panggil. aku kena ucap terima kasih.

"kau anggap je aku takde kat sini." Ujar Akif. aku terdiam. okay,dia tak friendly, baik aku tak payah cari gaduh dengan dia. 

sejak kejadian haritu, aku dah tak dekati pokok tu lagi . aku pindah duduk tepi kolam terbiar di tepi sekolah. aku tutup mata ,cuba bayangkan keadaan kolam tu, andai ada ikan yang bergumbira berenang, dan kura kura, kemudian ada kata. berudu, Tiba tiba aku rindu kampung, dulu selalu main kat bendang, kutip lintah dan pacat. aku budak kampung anyway , 

"berangan tak habis habis. macam mana kau nak dapat kawan kalau asyik lepak seorang2." satu suara muncul. Akif pastinya. aku ingat suara tu. aku tak lupa.  Aku diam.

"sa,, saya tak confident, semua orang panggil saya budak kampung. i dont think i can make friends. " jawab aku. peluk lutut. 

"kau bodoh ke apa. kau lah pergi approaches." Akif duduk tak jauh dari sebelah aku.  Aku diam.

"dah sebulan kau kat sini kan?" soal dia. aku angguk2. eh. macam mana dia tahu?

"kenapa kau duduk sini. bukan kau selalu duduk bawah pokok tu ke?" soal dia. Aku kaget. mana dia tahu aku selalu datang situ?

"maaf, saya tak perasan pun awak duduk atas pokok tu , saya tak nak ganggu awak/" yosh. betul lah tu niat aku.

"gila. tempat tu bukan aku punya.tapi sebelum kau datang memang tetiap hari aku duduk situ. cuma bila aku tgk kau datang. dua tiga hari, aku pun pindah duduk atas pokok." kata dia. 

"maaf, erm. Akif, awak takde kawan ke?" soal aku.  Akif diam.

"Akif. awak sudi tak jadi kawan saya?" pinta aku. aku pandang dia penuh harapan.. Akif sengih. Akif mula bangkit. Aku capai tangan dia. Pap! dia tempis!

"jangan sentuh aku lah gila." ujar dia. Aku bangun. aku grab baju dia. kali ni aku betul2 kawan, Akif lah satu satunya yang boleh bercakap dengan aku.

"Fine. saya akan buat awak nak berkawan dengan saya." ujar aku. lalu tinggalkan dia dalam kebingungan.

esokknya aku datang kat pokok waktu tengahari.  dah agak. Akif ada kat atas pokok. tengah tidur macam kucing. PAP! aku baling roti. Akif terjaga.  dia pandang aku marah.

"saya belanja!" kata aku, aku duduk menyandar kat pokok , aku makan roti part aku. PAP. dia baling balik roti tu kat aku.

"taknak." jawab dia. aku tengok dia sambung balik tidur. Kali ni aku cuba panjat. dengan kain baju kurung sekolah ni, aku berusaha jugak untuk naik pergi kat dia, Akif buka mata terkejut.

"weyyy. bahaya lah !!" marah dia bila nampak aku naik. aku terus panjat walaupun susah. Akif hulur tangan. muka dia merah.  aku senyum capai tangan dia. 

 pokok tu takde lah tinggi sangat, tapi daun dia lebat jugak. jadi boleh lah tutup dari pandangan orang.

"jadi mcm ni rasanya duduk atas,, " ujar aku sambil gigit roti. Akif pandang aku. kosong.

"nanti kau turun sendiri. jatuh padan muka. " kata dia. aku baling roti kat dia.

"saya tak pernah nampak awak makan tengahari. " ujar aku.

"mcm mana kau nak nampak. kau selalu duduk sini. " kata dia. Aku sengih. betul jugak. manalah aku nak tahu jadual dia macam mana. 

"Akif. awak belum sudi ke?" soal aku. aku harap, dalam sebulan ni lagi aku harap aku dapat kawan walaupun seorang.  Akif diam, malas nak layan. dia makan roti aku bagi.

"Akif. saya dah tak banyak masa tau. kalau boleh...."

"ha. boleh." Akif jawab tiba tiba. Aku ternganga.

"betul?" soal aku. Akif angguk2/

"betul2 kawan??" soal aku. bersunggguh2.

"kau tanya banyak kali aku tukar fikiran ," bilang dia. aku senyum. gembiraaa.

"thanksss!"


Sejak haritu, dalam class pun aku spend berborak dengan Akif. walaupun Akif masih lagi dengan perangai beku dia tu. dia still dengar celoteh celoteh aku.  Hampir setiap aku dengan Akif balik sekali. ktorg punya Lrt sehala. Akif selalu kluar dulu satu stesen awal daripada aku. 

Aku tak tahu macam mana Akif boleh setuju untuk kawan dengan aku , dan balik dengan aku hari hari, aku agak dia bosan dengan aku dah agaknya. selalu dalam perjalanan pun dia akan dengar earfon. 

"Akif. awak buat apa esok?" soal aku. Lrt padat sangat. budak sekolah macam aku ni kadang2 orang tak kisah pun kena himpit. tapi Akif selalu tarik aku pergi kat tempat yang selamat sikit. dia lah yang selalu kena himpit. 

"esok sabtu. tido lah apa lagi..."jawab Akif. Aku sengih.

"jom keluar? bawak saya jalan2 KL , pleaseee?" pinta aku. tak pernah pula aku mintak nak keluar jalan jalan. Akif buat muka bosan.

"KL takde apa pun. bosan." kata dia malas.

"tapi...hm. okay." kecewa. buat apa aku nak paksa Akif. Akif dah kawan dengan aku pun dah cukup dah sebenarnya. at least ada teman nk berborak.

"Nak pergi mana esok?" tiba2 dia soal. aku sengih. yey! selalu lah dia ni ubah fikiran last minit.

"bawak pergi Times Square." 

...

There you go. 

apa aku buat kat sini. Last sekali aku stuju jugak keluar dengan minah ni. Buat apa ntah nak datang TS, bukan ada apa pun. baik pergi tempat lain. yes , aku bawak dia pergi tempat lain lah lepas ni.

"wahhhh. ni ke times square.. besau nyaaaa..." ujar dia. gembira. jakun. memang jakun budak dari kampung.  Harini kali pertama aku keluar dengan Mawar. nama dia Mawar. haha. kali pertama dengar pun aku rasa nak ketawa. zaman sekarang ada lagi orang pakai nama classic macam ni kan. Tapi tu lah istimewanya dia. nama dia. dan dia. no, what I mean is, kau takkan jumpa org nama mcm ni. jarang. 

"Akif. apa yang best kat Ts ni? bagi tau sikit.." Muka Mawar tu kalau boleh di samakan mcm muka baby yang dapat toys. gembira. adorable. girang. happy. macam macam lagi eskpresi menarik.

"well, Ts ni shopping mall  je, tapi ada lah tu, roller coster apa semua kat situ. ada theme park kat situ." ujar aku. tu je la aku boleh explain. kali pertama juga harini aku lihat mawar berbaju kasual. style dia , nak buat aku gelak saja. berbaju kurung. tapi nice jugak lihat gadis berbaju kurung daripada berseluar jeans dan dedah sana sini. 

"Akifff. nak naikkkk!" rengek dia. macam jumpa kilang gula gula.punyalah happy. penat jugak nak melayan karenah dia macam mana. 

"takboleh. kau pakai baju kurung" marah aku. bahaya jgak kang terkoyak apa apa susah pula. dia ni pun satu. boleh tahan kasar orgnya tapi masih lekat berbaju kurung. aku geleng saja.

"jomm laaa. saya dah mintak duit dengan mama dah niiii....." dia terus tarik tangan aku. hisy. dia ni, main redah saja. 


Usai berseronok2 naik roller coaster dan pelbagai permainan disana. akhirnya kami dah ingin pulang. 

"Akiff, thanks tau teman saya harini. best gilaaa.." Ujar Mawar, gembira. aku angguk saja. yelahtu. aku pula yang penat. hyper lah dia ni. buk! eh. aku pandang belakang. Mawar dah jatuh pengsan, tak sedarkan diri.

"Mawarrr!! Mawarrrr!!!" aku jerit , aku dapatkan dia. aku hilang arah. gelabahhh. Kenapa dengan dia. kenapa dengan dia?


Mawar di masukkan ke hospital dan di tahan wad untuk seketika. Walaupun aku tak tahu Mawar sakit apa, tapi sepertinya dia memang ada penyakit. Peristiwa di Hospital masih terngian dalam fikiran aku.

"Pakcik minta maaf susah kan kamu Akif." Aku rasa pakcik ni ayah Mawar. dan makcik tu mak tiri Mawar penah cerita. 

"Pakcik. maafkan saya. saya tak tahu Mawar sakit. saya bawak dia pergi jalan jalan."  ujar aku. aku yang patut minta maaf.

"its okay Akif. sebenarnya pakcik berterima kasih sangat dekat kamu. Mawar ada seornag je kawan , iaitu kamu, masa dia mula pindah sini pakcik risau dia xdapat kawan. Mawar dari dulu lagi asyik pindah sekolah , sebab dia selalu masuk hospital. jarang datang sekolah. " Ujar ayah Mawar. Aku tak sangka sampai mcm tu sekali. 

walaupun bgitu aku belum sempat lagi nak tahu apa penyakit mawar. fatal ke atau masih boleh di ubati. aku tak sangka. budak seaktif dan happy go lucky mcm dia rupanya ada penyakit yang dia simpan.

somehow aku rasa sunyi bila Mawar takde. Bila agaknya dia boleh pulang ke sekolah mcm biasa. memori aku dengan mawar terus bermain main. ibarat pita yang terus replay dan replay. aku jadi takde mood nak belajar. pergi class pun malas.

"Akif," Pika panggil. aku tak hiraukan , aku terus berlalu.  pap!Pika peluk aku dari belakang. aku terkejut. beraninya perempuan ni. aku terus tempis.

"apa kau buat ni Pika? hilang akal ke?" soal aku. aku masih lelaki. aku masih lelaki dia perlu tahu. 

"habistu. sampai bila aku nak kena tunggu sampai perasaan aku capai kau?" soal Pika. dia menangis. air mata menitis. argh. perempuan suka guna senjata mereka. Aku hulurkan sapu tangan. 

"Aku tungguu je masa kau dengan Mawar berpisah. tapi kau asyik melekat je dengan dia. apa yang ada kat budak kampung tu yang takde kat aku." Soal Pika dalm esakan. Aku mengeluh kecil. kenapalah dia nak bandingkan diri dia dengan mawar. sedangkan sah sah mawar tu jauh tak setaraf dengan dia. dia cantik. kaya. mcm tu lah. Tapi aku lagi selesa dengan Mawar. arh. aku pun tak faham perasaan aku sendiri. 

"Pika. listen. Mawar is someone special untuk aku. jadi janganlah kau nak banding2kan diri kau dengan dia." ujar aku. terus blah. Pika termanggu manggu.


Haritu aku pergi jenguk Mawar, dari luar Mawar hanya terbaring wayar2 penuh melekat di badan Mawar. dia nampak lemah sekali. 

"Mawar." aku panggil dia. Mawar pandang aku. terus dia alihkan pandangan ke arah luar tingkap.

"Akif. awak tak payah susah2 nak datang jenguk saya. " ujar dia. aku duduk mengadap dia. air mata dia mengalir. 

"yang sedih sangat ni kenapa. org datang lawat pun salah ?" soal aku. Aku hulurkan sekuntum bunga mawar. tu je yang mampu. nak beli sejambak mcm orang bercinta pula. Mawar sengih. bunga bertukar tangan.

"thanks. awak rasa, apa yang sama antara saya dan bunga ni selain nama ktorg?" mawar berteka teki. aku angkat bahu. 

"we gonna die soon., Mawar cepat sangat layu. same goes to me tak hidup lama Akif. saya nak ucapkan terima kasih sebab jadi kawan saya untuk beberapa seketika. saya appreciate sangat." ujar Mawar. mcm biasa. senyum.  Aku kaku, tak tahu nak cakap apa.


Selang beberapa minggu. Mawar meninggal dunia. ya. Mawar tinggalkan aku. tapi sekolah diam saja. tiada pengumuman atau apa apa. tiada siapa ingat dia. tiada siapa kenal Mawar. tapi aku akan ingat dia sampai bila bila. Mawar adalah someone replaceable takde sapa boleh gantikan Mawar, Aku tak sempat pun nak bagitau perasaan sebenar aku pada dia. 

Setelah bertahun-tahun, akhirnya masa aku tingkatan tiga. aku bertemu dengan senior, perempuan bernama Deja. mula mula aku tak perasan dia. tapi satu hari, dia ada datang class tiga buat announcement. 

"Cikgu Musa suruh kutip kerja mathematic korang. cepat, letak atas meja ni sekarang, aku bagi masa 5 minit je. lepastu cikgu musa tak terima dah. paham2 lah apa balasan korang dapat...." Deja bersuara. Wah. pendeknya rambut dia. tapi aku tahu dia tengah tahan malu. 

"alah. semua takyah hantar lahhh. cakap mana ada cikgu musa bagi kerja sekolah.." Anuar bersuara. dasar budak ni. Aku bangun. datang ke depan bagi Deja buku tu.

"no wayyyyy...Akiff nooo noooo!!" satu kelas marah2. tapi disebabkan aku. semua budak2 lain terpaksa hantar jugak. aku makin famous tahu. sejak aku mula main basketball..

"good. ada example bagus. yang lain apa lagi. cepat lah!" Deja terus mendesak. aku sengih. 


End of Yieslumikizakari Special.2


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3