Pages

.:My Dearest friends:.

Saturday, February 27, 2010

Novel: Tirai Tuhanku ep 11




Maaf..lama tak sambung Novel ini,walau apa pun

saya akan teruskan,


have a good reading....




Tak kan lah Farid Imanuddin ni poskan suratnya disini.
Kalu pos pun. Pasti sampai kerumahnya, bukan rumah Encik Hisyam. Tapi….tak kanlah……


“Ana…OoO…Ana..”teriak Dato’ Hisyam.. a.k.a Dato’ Farid Imanuddin. Pasti ada sesuatu ingin di mintanya.

“ye dato?”

“awak ada ambil surat dalam peti surat??” soal nya. Aku mengangguk.

“ada…sebentar ya Dato’///” kataku. Dato; Hisyam a.k.a Farid.

Aku datang membawa surat tuan.

“tuan…ini surat tuan??” soalku ,. Melihat nama yang tertera. Dia mengangguk lesu. Penat barangkali baru pulang dari kerja. Kelihatan surat dari bank.

“Oh..jadi..surat Untuk Encik Farid Imanuddin ini…adalah surat Dato’??” soal ku berbaur sinis. Tak sangka dato; sebaik ini sanggup menipu aku. Sampainya hati mereka
Menyebabkan adik aku terjebak dalam dadah.. tidak bersekolah. Mataku berkaca. Dato’ Farid bangun perlahan.

“ana..tenang..Ini salah faham…saya boleh terangkan././” katanya. Kali ini. Aku tidak mampu lagi untuk tahan.

“tenang..macam ni,.Encik kata saya kena tenang..macam mana saya nak tenang..sedangkan Encik kat sini tipu saya….sampai saya perlu tinggalkan adik saya di kampung……” kataku sebak. Sekali dengan tangisan yang tak mampu aku tahan lagi. Sudah lama aku pendam.

Wajahnya serba salah.

“Ana….maafkan saya,,,saya Cuma…”

“tidak……encik tahu apa yang berlaku semasa saya tiada ,…..adik saya…..terjebak dengan dadah…sebab tak ada orang jaga….manakala yang seorang lagi tidak bersekolah…..apa yang enci k sebenarnya??semua ini dah berlaku??ini yang encik mahu..dari perempuan tak guna macam saya??mentang-mentang lah saya ni bodoh……lalu saya terus dipermainkan…” rintihk,u lagi.

Dato’ Farid memegang kepalanya.

“Ana….Ana….maafkan saya….saya tak tahu sampai macam tu sekali.” Katanya. Aku mengegelng. Tak boleh terima alasanya tidak kukuh. Aku terasa seperti di perbodohkan.

“papa…kenapa ni??” soal Tuan Taufiq tiba-tiba yang entah muncul dari mana. Taufiq terkesima melihat aku galak dalam tangisan.

“Ana…” panggilnya

“ahh..tuan pun sama….tak ada maknanya lagi saya tinggal dirumah ni….terima kasih banyak-banyak kerana berikan saya peluang…bekerja disni…!!” kataku lalu berlari masuk ke bilik.

Segera aku mengambil pakaian ku. Dan masukkan dalam beg. Aku perlu pergi dari sini.
Dan cari Athirah dan Akeem. Mereka lebih perlukan aku dari semua ini.
Biarlah abang long nak buat apa pun dengan tanah tu. Malas lagi aku ambil peduli.
Sedang aku mengemas semua baju dan barang- barangku. Gadis itu masuk. Aku kaget dan tidak perdulikannya.

“Ana…..bersabar,,…” katanya. Aku diam. Masih lagi ligat mengemas.

“sabar??awak cakap sabar??dah lama saya simpan…..macam mana saya nak sabar??” soalku penuh amarah. Kali ini aku sudah tidak boleh kawal.

“sebenarnya… ayah saya buat ni ada sebab….” Katanya

“sebab nak rampas tanah ayah saya?ambil lah..saya dah tak ada mood lagi mahu pertahankannya………” kataku geram. Dia diam. Terkejut barangkali.

Aku keluar dari bilik laju.. ingin keluar. Dengan berbekalkan gaji bulan lepas. Pasti aku mampu sampai kampung. Bukan susah sangat pun.

“Ana…Tunggu dulu…Izinkan papa saya terangkan…..!!” panggil Taufiq kuat. Aku diam. Tangisan masih bersisa. Tidak segalak tadi.

“Ana..maafkan pakcik…..pakcik bersalah…sebenarnya..pakcik nak uji kamu…sebab.ini pesanan ayah kamu…….” Katanya. Aku bingung.

“pesanan ayah??Ayah pesan apa??” soalku.

“dia suruh uji kamu dahulu…Ana…..kamu dah lulus ujian…..jangan bimbang…tentang tanah tu pakcik dah uruskan…tak ada siapa lagi yang dapat kacau tanah tu…..” katanya.

Aku diam. Tak tahu nak cakap apa. Ego ku masih meninggi.

“kalau awak nak balik kampung saya boleh hantarkan……” pelawa Taufiq.

“saya dah tak nak main dengan permainan kalian semua……..” jawapku. Jujur. Aku sudah penat. Kerana permainan mereka lah, aku telah meNgabaikan Akeem dan Athirah.

“Ana…!! Kalau tanah tu terlepas ke tangan along kamu macam mana??” soal Gadis itu, atau Busyra namanya, aku memandangnya sekilas, dengan pandangan setajam pisau,.atau keris.

“perdulikan lah…..saya lebih rela daripada kehilangan adik….” Kataku.

****

Lama Lee memandang kertas itu. Gambar yang dilukis oleh....

to be continue.......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3