Pages

.:My Dearest friends:.

Thursday, February 25, 2010

::hatiku untuk siapa::


Semalam..tergerak hati saya ingin menghadiri majlis ilmu yang di bawa
oleh ummi saya sendiri,
selama ini saya tidak hadir atas alasan macam-macam..
Once saya pergi, setimbun emas saya dapat...
semua persoalan saya dalam pOSt yang lepas sudah hampir kepada jawapannya,....

Mengapa saya berasa jauh dengan Tuhan walaupun Allah itu sebenarnya berada dimana-mana saja. Itu sudah pastilah ada masalahnya dengan Hati...

kalau sebut tentang hati..adalah tempat paNdangan Allah...Oleh itu yang Layak ada dalam hati kita hanyalah ALLAH..

tapi, hati saYa? tidak terGambar keadaannya macam mana..sakit, rosak. bersarang labah-labah, koyak sana sini. bocor..apalgi penuh dengan titik dosa.

DUlu..sekali kita buat dosa, satu titik hitam akan mewarnai hati ini. Namun, hati saya..hanya tinggal satu saja titik meraH..

iaitu hati yang masih mengharap , tapi dari sudut yang sangat terpencil, dia mahu keluar, cari hidayah tuhannya. tapi titik2 hitam lain menyesakkannya.. membuatkan dia tersepit.

di sudut hati setiap manusia memang ada satu titik yang baik. itu di panggil sebagai "GOD SPOT " di mana. bila di sentuh titik itu, maka akan menangis lah, gerun lah kita akan kuasaNya.

Tapi.GOD SPOT kita, kecil saja..kenapa?kena sentuh dalam-dalam. buat muhasabah diri ramai2,,kena tunjuk gambar neraka. or siksaan, baru bisa menangis.

Betapa kerasnya duhai hatiku. keras lagi dari batu. sekurang-kurangnya ia melekuk bila kena titisan air.

kerasnya besi akan berkarat dan reput juga dek air...

Tp..hati yang lalai dan tertutup, terus di hijaB..

sebut pasal hati terhijab,buat saya sebak..sebab kalau manusia yang hati di hijab ni sangat kasihan keadaan.

Saat orang dalam kesusahan dia tiada perasaan, saat berceritakan tntg dosa pahala dia sengih saja. apalagi kalau ceritakan tntg kuasa Allah, buleh pula di gelaknya. apakah hati ini. jenis apa?jenis A?AB?O?aduhh...

Kata Ummi saya lagi dalam ceramahnya,

dalam hati kita masih ada berhala, its mean berhala jahiliyyah,berhala cintakan dunia, berhala cintakan manusia., dan segala berhala yg berkaitan dengannya....

ibarat kt menyembah berhala tersebut...astghfirullah...

bila fikir semula, patutlah saya mengalami keadaan seperti sebelum ini. waLaupun pada Zahirnya saya meNgaji,pohon ampun,solat sunat, puasa sunnat..itu tidak menjamin keadaan dalam hati saya. hati saya masih kotOr.

Bila nak solat saya sibuk dengan SMS, padahal dah pakai kain smayang..bila nak mengaji sibuk pulak Layan FB, macam mana nak berkat. Itu salah dan dOsa saya..

saya hanya main-main ketika beribadah,tak ambil serius, padahal saya benar-benar ingin berubah.

Syaitan masih bersarang dalam hati saya, mahu melakukan itu dan ini..hati ini masih jahat. jadi tak payah lah saya tanya diri lagi, apakah Allah terima amalan saya? jawapannya NO ..ABSOLUTELY...

menangis..terus menangis....menagih hidayah,tak dapat. kenapa. hati bukan sayang Allah, sbnr nye bkn betul2 nak pun...tapi saje..konon..pura-pura..

Saya sedih cakap tntg hati saya sndiri, saya xjaga amanah hati ini, mcam2 ada dalam nya. kalau perkara baik tak apa, kalau buruk macam mana...lagi lah kronik hati saYa,..

Tapi saya tahu, dengan Nama Allah Ya Tawwab, maha penerima taubat. Kasih sayang Allah tu Luas, keampunanNya tidak jangkau dek akal kita,,Betapa sayangnya Allah pada kita sehingga satu rakaat solat kita ibarat seribu rakaat malaikat.

Allah sangat sayang kita, tapi..saya..khianat kasih sayang Allah, saya menduakan, malah mentigakan...bukan...saya membanyakkan kasih sayang Allah..saya salah guna keampunan Allah...kalau manusia, pasti sedih hati...Tapi Allah,....tak ada makna pun,...tak luak pun..tapi kita pula yang ruGi,...Ya Allah.....

Ada cara, yang boleh di amalkan, antaranya.ialah Kalimah LAILAHAILLALLAH...kt smua dah tahu yang kalimah ini berat. berat timbangannya.

"Ya ALLAH alirkan lah kalimah Lailahaillallah...dan urat nadiku, kedalam saluran darahku, dalam hatiku dalam segenap inci tubuh ku....."

Knp?supaya Zero dunia, dan Hanya Allah dalam hati..

Cukuplah Allah bagiku, slalu juga kita zikir yang ni, dulu masa kat skola kalau zikir ini, saya rasa sayu, betul ke cukup Allah bagiku?sedangkan saya bergantung banyak dengan manusia..saya tak sedar, bantuaN manusia semuanya dari Allah, perantaraan Allah ,ye..tapi saya...tak faham.saya tak bersyukur, saya ttp puji manusia jugak..saya salah..pasti Allah murka. tapi Allah tahu hambaNya..lemah...

Saya kongsi hanya untuk meluahkan rasa, andai ada salah silap silakn tgur, siapa yang ada nasihat,,sila lah usulkan..saya sedia menerima..syukran...

-hamba pertingkat diri-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3