Pages

.:My Dearest friends:.

Wednesday, February 24, 2010

::saya hamba hina::


Tatkala kita tidak tahu apa yang terjadi pada diri ini,

hilang punca entah kemana,

semuanya lari, ibadah, kehidupan, pemakanan,kesihatan,

semuanya tidak terurus.

Insan lain tidak akan faham, tidak akan tahu, dan tidak akan dapat melihat dari pandangan

mata kasar. Ia hanya mampu di rasa oleh hati..Hati yang inginkan hidayah..

iaitu hati kita sendiri.......



Sejak kebelakangan ini . Memang ada sesuatu yang aneh berlaku, saya tak dapat nak gambarkan. apa yang saya rasa. apa yang saya nampak.. lebih-lebih lagi, atas apa yang saya lalui sendiri.

Sangat mengerikan. Rasanya makin lama saya makin jauh dengan Allah...Makin lalai.. tapi tindakan saya tidak....

selepas saya sedar akan kesilapan...saya terus ubah tabiat lama, menjadi tabiat baru....

tapi..tak berkesan..

Agaknya.,..masih ada hijab yang saya tertinggal. walau apa pun,...saya tetap cuba..

bangun tahajjud....

mengaji dan tadabbur quran..

berzikir sblm tidur...

Dahulu tabiat saya...suka tidur pukul 3 pagi..tapi bila di tegur sahabat..saya ubah ke pukul 12 paling awal....

tapi..masih sama juga, saya tak bisa tidur, saya termenung sambil berzikir sampai jam 4...akhirnya,..semalam...

ada seorang sahabat saya..menghntarkan mesej supaya berqiamullai....

walaupun saya tidak tidur..tak lah namanya qiamullai..tapi saya usaha bangun dan tunaikan solat...

Rasa ringan sedikit...

saya minta dengan Allah..pulihkan keadaan saya..jangan biarkan saya sesat tanpa cahaya hidayah dariNya....

Saya minta lagi,.supaya hati ini berasa kehadiranNya....terus menangis..terlalu hiba..sayu..dalam keadaan yang sunyi sepi...

hanya saya dengan Tuhan saya...tapi..apakah tuhan saya mendengar rintihan dan permintaan hati ini. meronta-ronta ingin di belai perasaan kasih sayang dan gerun pada tuhan.

Saya tahu ini lah ujian paling besar Allah turunkan pada saya..iaitu membiarkan saya terkapai-kapai dalam hidup..

ALLAH bukan kejam..cuba berikan saya kesadaran...

selepas saya di uji dengan masalah keluarga...masalah kawan..masalah cikgu..masalah pelajaran..masalah adik2..masalah dalam jemaah, masalah kerja..kini tiba masalah konflik dalam diri sendiri pula...

Amat berat rasanya,,tapi saya tahu

"Allah tidak akan membebankan hambaNya atas apa yang tidak mampu"

saya sedih...saya rasakan hanya saya sahaja manusia dalam dunia ini punyai masalah seperti ini.
Orang lain tak mampu rasa, kerana mereka ada ujian masing2...

Namun ...bila berhadapan dengan manusia lagi..apalagi yang saya harus lakukan..terus berpura-pura dengan kegembiraan..bukan mahu sembunyikan...kerana dari situlah semangat saya datang........

Saya sUdah berJanji dengan Allah..bahawa..saya akan terus kejar redhaNya...teruskan menghampiri dirinya...

waLaupun apa yang berlaku...antara saya dengan Allah tiada siapa mampu menghalang...Yang penting saya harus kuatkan diri..dan terus bertaubat,,bertaubat..dan bertaubat..selagi pintu masih luas terbuka untuk saya,,,,,,,

sempena maulid rasul.."Ya Allah..sampaikan salamku pada kekasihmu...kata padanya..aku lah ummat yang sentiasa berusaha mencari Mu...."
Pada pembaca...saya tiada niat lain untuk menulis luahan ini..melainkan ingin berkongsi rasa..

sesiapa yang ada nasihat untuk saya..silakan..saya amat menghargainya....

moga hiduP saya kembali bersiNar,...kerana Islam masih perlukan saya,,.saya tidak mahu masalah diri menjadi penghalang dan merudumkan semangat saya...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASSALAMUALAIKUM

ASSALAMUALAIKUM
"wahai orang-orang yang beriman, Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?" "Allah sangat benci jika kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan" Assoff:2-3